کد خبر:13528   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 20 خرداد سال 1399 ساعت 12:7:0

انقلاب اسلامی ایران یک مسیر تمدنی جدید و در مسیر معکوس سلطه جهانی است

مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشکده مطالعات جهان در روز دو‌شنبه 19 خرداد 1399 با حضور هیئت رئیسه دانشگاه تهران، وزیر امور خارجه کشور، برخی رؤسای دانشکده‌ها و پردیس‌ها، و اعضای هیئت علمی و همکاران دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، با رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی در تالار حنانه این دانشکده برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در این نشست با حضور دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئيس دانشگاه و مدير كل حوزه رياست و روابط عمومي دانشگاه، و دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، از زحمات دکتر سعیدرضا عاملی در زمان ریاست دانشکده مطالعات جهان تقدیر شد و حکم ریاست دکتر محمد سمیعی، به‌عنوان رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان به ایشان تفویض شد.
دکتر سعیدرضا عاملی، مؤسس دانشکده مطالعات جهان، سخنرانی خود را با شکرگزاری از درگاه الهی برای توفیق خدمت در دانشکده‌ای نوپا با 40 عضو هیئت علمی و 13 رشتة کارشناسی‌ارشد و 5 رشته دکتری و گام‌های بلند آن در این مسیر، و انجام خدمات پایدار در این دنیا و در آخرت آغاز کرد.
وی ضمن تشکر از اظهار محبت اعضاء محترم هیئت علمی دانشکده، رئیس و اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه تهران و همچنین دانشکده‌های همکار به‌طور خاص دانشکده زبان و ادبیات خارجی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشکده علوم و فنون نوین و دانشکده کارآفرینی و تأکید بر اینکه توفیقات دانشکده مدیون همکاری همه اعضا هیئت علمی و کارکنان و همچنین حمایت‌های هیئت رئیسه دانشگاه سخنرانی خود را در چهار محور استوار کرد: تکریم جایگاه دانشگاه و معلم، اهمیت دانشکده مطالعات جهان و رشته‌های آن  و نقش آن در ایجاد تحول در کشور و در جهان، و دو مسئله مهم جهانی (سلطه جهانی و محیط‌زیست).
دکتر عاملی: انقلاب اسلامی ایران یک مسیر تمدنی جدید را ایجاد کرده و علی‌رغم همه مشکلاتی که با آن مواجه است و به همه آنها اذعان داریم، یک مسیر معکوس سلطه جهانی را طی می­‌کند و مسیری را باز کرده برای اینکه یک عده بتوانند نفس بکشند.
وی با تأکید بر اینکه اساتیدی که جذب دانشکده مطالعات جهان شدند، همگی افراد بزرگی هستند، ادامه داد: توفیقات حاصله مربوط به مجموعه دانشکده مطالعات جهان و دانشگاه تهران است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران یک مسیر تمدنی جدید را ایجاد کرده و علی‌رغم همه مشکلاتی که با آن مواجه است و به همه آنها اذعان داریم، یک مسیر معکوس سلطه جهانی را طی می­کند و مسیری را باز کرده برای اینکه یک عده بتوانند نفس بکشند.
دکتر عاملی در معرفی جایگاه علمی و دانشگاهی دانشگاه تهران گفت: «نام دانشگاه در ایران با نام دانشگاه تهران شکل گرفته است و این دانشگاه نماد آموزش عالی کشور محسوب می‌شود و هر حرکتی در آن در کل کشور پرتوافکن است و بازتاب جهانی دارد.»
این استاد علوم ارتباطات، دانشگاه را مکانی زیبا برای زیستن خواند و هیچ شغلی را برتر از معلمی ندانست و به تعبیر حضرت امام (ره) اشاره کرد که شغل معلمی را شغل انبیا نامیدند و افزود: «حیات دانشگاه به اخوت وابسته است و فضای صمیمی باید در دانشگاه حفظ شود.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، از تعبیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضاء هیئت علمی دانشگاه تهران در سال 1388 یاد کرد که دانشگاه تهران را دانشگاه ایران خطاب فرمودند.
دکتر عاملی در نقل نکات سخنرانی مقام معظم رهبری در این دیدار به تأکید ایشان بر مسئولیت در قبال کشور و در قبال جهان پرداخت و نقل کرد که حکیم انقلاب در این دیدار فرمودند: «اگر بتوانیم کاری برای ایران بکنیم و نکنیم، گناه کرده‌ایم. اگر گرسنه و نیازمندی در سطح جهان وجود داشته باشد و ما بتوانیم کاری برای آن‌ها انجام دهیم و نکنیم، گناه کرده‌ایم.»
 وی با یاد از این فرازها، به مسئولیت افراد در دانشکده مطالعات جهان پرداخت که در قبال ایران و جهان، و روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور و کمک به وزارت امور خارجه مسئول‌اند.
مؤسس دانشکده مطالعات جهان، این دانشکده را دانشکده‌ای خطاب کرد که در آن به مطالعات کشوری پرداخته می‌شود و مواردی را پوشش می‌دهد که در مطالعات منطقه‌ای نمی‌توان بدان دست‌یافت و افزود: «نشناختن کشورها سبب می‌شود که در روابط امور خارجه و روابط بین فرهنگی دچار خطا شویم.»
همچنین، دکتر عاملی با اشاره به یکی دیگر از بیانات مقام معظم رهبری که دانشگاه باید سیاسی باشد، نه حزبی. در تبیین این بیانات افزود: «سیاسی‌بودن به‌معنای مسئولیت‌پذیری است و از حزب‌گرایی در دانشگاه باید پرهیز کرد.» در واقع ورود جریانات حزبی و گرایشات سیاسی به دانشگاه موجب شکل گیری اختلافات نهادینه و چند دستگی در محیط علمی می شود که سم خطرناک و مهلکی است و دانشگاه نیازمند آرامش برای تدبیر علمی و تخصصی امور کشور است.
وی در تبیین فرازهای مقام معظم رهبری در هفتة پیشین دربارة تحول که فرمودند: «امام را باید امام تحول نامید.» تحول را، هم از جنس نوآوری خواند، هم از جنس راه برون‌رفت از مشکلات، و هم گره‌گشایی‌های بزرگ و افزود: «تغییر تحول هست ولی هر تغییری را نمی‌توان تحول خواند. تحول باید پهنه‌ای از تغییر را ایجاد کند و البته تفاوت اساسی بین بدعت و تحول وجود دارد. تحول باید در جهت حقیقتی باشد که خداوند بر جهان هستی حاکم کرده است.»
دکتر عاملی ادامه داد: دانشکدة مطالعات جهان با هدف ایجاد چنین تحولی در ایران، و در منطقه و در جهان تأسیس شده است و این دانشکده با تجارب و دانش‌های چندوجهی موجود در آن، برخواسته از نیاز زمان بوده و سرمایة عظیمی برای دانشگاه و کشور محسوب می‌شود.
این استاد گروه مطالعات آمریکا، ضمن اشاره به ظرفیت‌های دانشکده مطالعات جهان با همکاری سایر گروه، دانشکده و دانشگاه‌های کشور برای حل مسائل و مشکلات کلان بین‌المللی به دو مسئلة مهم جهانی اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد که این مسائل مهم در دانشکدة مطالعات جهان تبدیل به رشته شود تا با عمق بیشتر به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه مسئلة اول سلطة جهانی است و سلطه جهانی به عنوان یکی از گره‌های جهانی است و ضمن تأکید بر ابعاد شکننده نظام سلطه جهانی با محوریت آمریکا،‌ گفت: نظام سلطه همه‌ساز و کارهای تعامل و همکاری های جهانی را به بن بست می کشاند.
وی گفت: بعنوان مثال برجام بزرگ‌ترین مذاکره بین‌المللی قرن یا به تعبیری بزرگترین مذاکره بین‌الملل در تاریخ دیپلماسی بود به دلیل وجود و حقنه های نظام سلطه با شکست مواجه شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «نظام سلطه، مشکل و یک ظلم بزرگ جهانی است. ما این نظام سلطه را مفروض گرفته‌ایم در حالی که مسئله است و باید به‌دنبال برون‌رفت در سیاست خارجة کشور از سطح جهانی بود.»
دکتر عاملی انقلاب اسلامی ایران را مسیر تمدنی جدید و بزرگی خواند که در مسیر معکوس جهانی و سلطة جهانی در حال رشد است و گفت: آمریکاییان، به‌خصوص در دو دهة گذشته، برای نظام ایجاد کردن برای سلطه نهادسازی کرده‌اند. 
وی تأکید کرد: که دانش چند رشته‌ای مطالعات جهان باید راه حل‌هایی برای پایان بخشیدن به نظام سلطه و یا باز تعریف سیاست خارجی فراسلطه‌ای داشته باشد.
دکتر عاملی مسئلة جهانی دومی که مطرح کرد مسئلة محیط‌زیست بود و ضمن انتقاد از تخریب محیط‌زیست در سطح جهانی، آن را زادة دکترین تسلط بر محیط زیست، به‌جای تعامل و فهم و حفظ آن دانست که حاکم بر جهان شده است.
وی به کتاب ال‌گور دربارة دکترین کلینتون با عنوان The earth in Balance  اشاره کرد که الگور می‌گوید: هر جایی در جهان که تخریب محیط‌زیست صورت پذیرد، تخریب محیط‌زیست آمریکاست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر نقش سلطة آمریکاییان حتی بر مسائل محیط‌زیستی اشاره داشت و افزود: «هر تخریبی در هر نقطه‌ای از جهان بنا بر قانون سرایت سایر نقاط را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و اینجاست که پیوند محیط زیست و سیاست شکل می گیرد و مسائل جغرافیا سیاسی باز تعریف می شود.
وی با اشاره به اینکه750 آیة قرآن در مورد طبیعت است، ادامه داد: برای فهم پدیده‌های جدید و حفظ محیط‌زیست باید به سرمایه‌های دینی خود توجه کنیم.»
دکتر عاملی به آیة 44 سورة مبارکة عنکبوت «خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ (خداوند آسمان‌ها و زمين را به حقّ آفريد، همانا در اين آفرينش، براى اهل ايمان نشانة قطعى است)» اشاره کرد.
مؤسس دانشکده مطالعات جهان  ضمن اشاره به اینکه در توسعة پایدار به طبیعت نیز توجه شده است، ولی این نگاه برای نگاه مسئولانه و حق محورانه به محیط زیست کافی نیست، گفت: نگاه اسلام به محیط زیست یک نگاه مبتنی بر مسئولیت اجتماعی است که آثار این نگاه تامین سلامت جسمی و معنوی برای انسان و طبیعت است. وی با تأکید بر اینکه در تفکر دینی به قوانین حاکم بر طبیعت که محصول مقررات تکوینی و تشریعی الهی است توجه شده است، گفت: نگاه ما به توسعه پیشرفت یک نگاه جاودانه است. نگاه جاودانه مسئولیت فرد را نسبت انسان و طبیعت با رویکرد پاسخگوئی و ماندگار و پایدار در دنیا و آخرت دنبال می کند. .
خاتمه‌بخش سخنان دکتر عاملی درخواست ایشان از رئیس دانشگاه تهران برای تبدیل دانشکدة مطالعات جهان به پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران بود.
همچنین، از زحمات دکتر محمد مرندی رئیس پیشین دانشکدة مطالعات جهان و از زحمات دکتر جواد رکابی‌شعرباف در پیشرفت امور دانشکده تشکر کرد و تاکید کرد که مطمئنا جناب آقای دکتر سمیعی ریاست جدید دانشکده که از دانش بین رشته‌ای و تجربه بین‌المللی و تعهد بالا نسبت به علم و دانشگاه برخوردار هستند به مراتب موفق تر از اینجانب خواهند بود و من هم در کنار ایشان و اعضاء محترم هیئت علمی دانشکده خواهم بود.
وی همچنین از اعضا هیئت رئیسه دانشکده و کارکنان متعهد و مسئولیت پذیر و اعضا محترم هیئت علمی دانشکده تشکر کرد.
دکتر ظریف: دانشکده مطالعات جهان با تأکید مقام معظم رهبری، تلاش دکتر عاملی و اساتید حوزه مطالعات جهان تشکیل شد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دکتر محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: آشنایی بنده با دکتر عاملی مربوطه به سال 1361 هست که بنده و برادر دکتر عاملی و دکتر قهرمانی از اعضای هیئت دبیران انجمن اسلامی امریکا و کانادا بودیم.
وزیر امور خارجه: دکتر عاملی نمونه برجسته یک عالم دینی به روز هستند که با واقعیت و درک جدی علم را آموختند و به همین دلیل است که ایشان شخصیتی متواضع هستند.
وی ادامه داد: زمانی که از طرف دفتر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در سازمان ملل متحد سفیر بودم به بنده پیشنهاد شد دیداری با دکتر عاملی در مورد دانشکده مطالعات جهان داشته باشم که با علاقه و اشتیاق ایشان را ملاقات کردم و از آن روز ارادت بنده هر روز نسبت به ایشان بیشتر شد.
دکتر ظریف با اشاره به خطبه حضرت علی (ع) به کمیل "هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَى حَقِيقَةِ الْبَصِيرَةِ" گفت: دکتر عاملی نمونه برجسته یک عالم دینی به روز هستند که با واقعیت و درک جدی علم را آموختند و به همین دلیل است که ایشان شخصیتی متواضع هستند.
دکتر عاملی: پذیرش دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دکتر عاملی، گواه عشق بی‌پایان ایشان برای خدمت به کشور است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که مجدد به خطبه حضرت علی (ع) به کمیل مبنی بر "مُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ وَ بِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِيَائِه" اشاره می‌کنم، افزود: کسانی که علم را با دیدگاه ظاهری بشناسند از علم برای منافع مادی استفاده می‌کنند، اما پذیرش دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دکتر عاملی، گواه عشق بی‌پایان ایشان برای خدمت به کشور است.
دکتر ظریف با تأکید بر اینکه دانشکده مطالعات جهان یکی از بزرگترین و موفق‌ترین دستاوردهای کشور است، گفت: این دانشکده برای آموزش و تربیت افرادی که نقش به سزایی برای آینده و پیشرفت کشور دارند، تأثیرگذار است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» مبنی بر لزوم شناخت دنیا به آنچه که هست و ضرورت درک واقعی از دنیا به منظور تعامل با دنیا، خاطرنشان کرد: این دانشکده با توجه به تأکید مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و علاقه دکتر عاملی و اساتید حوزه مطالعات جهان تشکیل شد.
دکتر ظریف دانشکده مطالعات جهان را یکی از مهمترین دستاوردهای مهم دانشگاه تهران دانست و گفت:  این دانشکده دستاورد بزرگی است و در واقع شجره طیبه‌ای است.
وزیر امور خارجه بر لزوم درک و فهم از شرایط سیال انتقالی جهان به منظور گرفتن تصمیم درست تأکید کرد و گفت: دانشکده مطالعات جهان به عنوان یک دستاورد بسیار عظیم، علمی، انقلابی، فرهنگی و ملی می‌تواند به عنوان مرکزی برای شناخت واقعیات جهان، طرح دیدگاه‎های نو، کمک به سیاست‌گذاری کشور و کمک به فهم کشور از اتفاقات جهانی باشد که به جد به آن نیاز داریم.
دکتر ظریف در پایان سخنان ضمن آرزوی موفقیت برای جناب دکتر عاملی برای خدمت در دانشکده مطالعات جهان و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین آرزوی توفیق برای دکتر سمیعی در سمت رئیس دانشکده مطالعات جهان را دارم.
دکتر سمیعی: حرکتی که در دانشکده مطالعات جهان آغاز شده با کمک اساتید شتاب بیشتری خواهد یافت
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دکتر محمد سمیعی، رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان، این گردهمایی با رعایت فاصلة اجتماعی و نکات بهداشتی را پس از چهار ماه از زمان شیوع ویروس کرونا فرصتی مغتنم خواند.
ی با اشاره با آیات قرآن سلامت نفس را بزرگ‌ترین داشته انسان برای دنیا و آخرت خواند که وجود آن در دکتر عاملی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
دکتر سمیعی گفت: ریاست دانشکده مطالعات جهان را به‌شرط آن پذیرفته است که دکتر عاملی همچنان در دانشکده کمک کنند.
وی درباره برنامه‌های پیش‌رو به بیان دو جهت‌گیری و مکمل فعالیت‌های دانشکده پرداخت و گفت: یکی آنکه با حفظ گفتمان علمی و دانشگاهی بتوانیم مسیری عمیق و کارآمد برای کشور باز کنیم و خود را از دام‌های عوام‌گرایی، حزب‌گرایی و جناح‌گرایی برهانیم و گفتمانمان عمیق، خنثی و به نحوی باشد که همگان آن را بشنوند. رئیس دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: دوم اینکه، برای مردم و اقشار مختلف جامعه از جمله تجار و صنعتگران، بسته‌هایی برای تعامل با جهان و کشورشناسی فراهم آوریم.
دکتر سمیعی در پایان با تأکید بر تکمیل اقدامات دکتر عاملی در دانشکده مطالعات جهان، ابراز امیدواری کرد: حرکتی که دکتر عاملی در دانشکده مطالعات جهان آغاز کرد با کمک اساتید این حوزه شتاب بیشتری بگیرد.
دکتر سنایی: دکتر عاملی از جمله شخصیت‌هایی هستند که به آنچه آموخته‌اند عمل می‌کنند
دکتر مهدی سنایی دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه گروه روسیه در دانشکده مطالعات جهان گفت: اواخر سال 1383 ایده تشکیل گروه مطالعات روسیه مطرح شد و به همین منظور از دکتر عاملی دعوت به عمل آمد.
وی افزود: گروه مطالعات روسیه بعد از گروه مطالعات آمریکا دومین گروهی بود که فعالیت خود را شروع کرد و دانشجو پذیرفت.
دکتر سنایی با اشاره به برنامه‌ریزی دکتر عاملی در دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: ایده‌هایی که توسط دکتر عاملی مطرح می‌شد، همگی باور داشتیم که همگی با توجه به نیاز کشور و پاسخگوی ضرورتی است که در کشور وجود دارد.
وی افزود: حُسن خُلق، بردباری، جهان‌بینی وسیع و پیگیری‌های دکتر عاملی برای پیشرفت دانشکده مطالعات جهان بسیار تأثیرگذار بوده است.
دکتر سنایی: دکتر عاملی از جمله شخصیت‌هایی هستند که به آنچه آموخته‌اند عمل می‌کنند و دانش خود را در مسیر پیشرفت اهداف جامعه قرار می‌دهد.
وی ضمن آرزوی توفیق برای دکتر عاملی در ادامه خدمت خود در دانشکده مطالعات جهان گفت: دکتر سمیعی نیز به فضل و دانش شهرت دارند و انتصاب ایشان هم انتخاب بسیار شایسته است.
سفیر پیشین ایران در کشور روسیه  با اشاره به کتاب «النحو الوافی»  تصریح کرد: گفت: این کتاب درمورد علم «نحو» است و می‌توان گفت از هر هزار نفر دانشجوی ادبیات عرب این کتاب را به این دلیل که کتاب فرعی و عمیقی است مطالعه نمی‌کند، اما دکتر سمیعی به دنبال فردی برای مباحثه درمورد این کتاب بود.
 وی در پایان سخنان خود افزود: دکتر سمیعی حوزه دانشگاهی و علوم جدید را با همین عمق و روحیه وقت گذاشتن در راه علم گذراندند و و حتماً این روحیه در ادامه فعالیت‌های ایشان در دانشکده مطالعات مؤثر است.
دکتر ایوبی: دکتر عاملی یک روحانی به معنای واقعی اصیل و سنتی و در عین حال دارای فکر و اندیشه مدرن و به روز است
در ادامه این مراسم دکتر حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: دکتر عاملی یک روحانی به معنای واقعی اصیل و سنتی و در عین حال دارای فکر و اندیشه مدرن و به روز است.
وی با تأکید بر اینکه دانشکده مطالعات جهان برای کشور بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: نماد این اندیشه مدرن دکتر عاملی تشکیل دانشکده‌ مطالعات جهان است که ذخیره باقیات و صالحات ایشان است.
‌دکتر ایوبی گفت: دکتر عاملی با اخلاق، با ادب و در عین حال با اختیار مدیریت می‌کنند و این روش اوج موفقیت یک مدیر است باعث می‌شود کارکنان با علاقه کار کنند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در پایان از دکتر سمیعی به عنوان شخصیتی با سواد، فرهیخته و برجسته در دانشکده مطالعات جهان یاد کرد و ابراز امیدواری کرد: با ادامه راهی که در دانشکده مطالعات جهان آغاز شده در آینده شاهد ارتقاء بیشتر آن باشیم.
 
دکتر ناهید پور رستمی: همگی در دانشکده مطالعات جهان شاهد تلاش بی‌وقفه دکتر عاملی بوده‌ایم
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در این مراسم دکتر ناهید پور‏ رستمی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به اینکه از سال 1387 توفیق همکاری با دکتر عاملی را دارم، گفت: از همان ابتدا متوجه دیدگاه‌های خاص ایشان برای تعالی دانشگاه و تثبیت نگاه مردم و کشور عزیزمان شدم.
وی با تأکید بر اینکه همگی در دانشکده مطالعات جهان شاهد تلاش بی‌وقفه دکتر عاملی بوده‌ایم، گفت: باید تلاش مستمر و مداوم برای حرکت و ماندن در این مسیر داشته باشیم.
دکتر پوررستمی: مسیری که از زمان تأسیس مرکز مطالعات آمریکا و دانشکدۀ مطالعات جهان آغاز شده است هنوز نیاز به کار، تثبیت و گسترش دارد.
وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر عاملی، گفت: برای دکتر سمیعی در این مسئولیت خطیر و تحکیم این شجره طیبه و استفاده بیشتر جامعه از ثمرات دانشکده مطالعات جهان آرزوی موفقیت دارم.
دکتر سعید آبادی: سابقه دکتر سمیعی نشان‌دهنده این است که مدیر کلیشه‌ای نیستند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در ادامه این مراسم دکتر محمدرضا سعیدآبادی دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، سخنان خود را با شعری از خسرو امینی "به نام خداوند لوح و قلم، حقیقت‌نگار وجود و عدم، خدایی که دانندۀ رازهاست، نخستین سرآغاز آغازهاست" و همچنین با بخشی از دعای جوشن کبیر "یا من له العزه و الجمال، یا من له القدره و الکمال، یا من له الملک ‌و الجلال، یا من هو کبیر المتعال" آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه ساختمان تک‌طبقه کوچک مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، امروز تبدیل به دانشکده‌ای با شکوه شده است، گفت: خیلی واضح است که دکتر عاملی دانشکده را با نیت خیر و در سایۀ توجهات اهل‌بیت(ع) و با سه‌گانه زیبایی، دانایی و نیکویی تشکیل داد.
دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: دکتر عاملی دارای شخصیتی با یکپارچگی روان‌شناختی و سازگاری اجتماعی است و همچنین دارای شناخت واقع‌گرایانه و جغرافیای فکری وسیع است.
همچنین دکتر سعیدآبادی ضمن تبریک به دکتر سمیعی گفت: سابقه ایشان در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نشان‌دهنده این است که مدیر کلیشه‌ای نیستند و همه همکاران دانشکده مطالعات جهان در این مسیر بزرگ و سترگ همراه ایشان خواهیم بود.
در ادامه نیز دکتر شاهو صبار، استادیار گروه مطالعات ایران، که از شاگردان دکتر عاملی بوده است، از دوران دانشجویی خود با دکتر عاملی یاد کرد که فضایی جدی، به‌روز و پرباری بود.
وی گفت: دکتر عاملی برای تک‌تک دانشجویان وقت می‌گذاشت و بزرگ‌ترین درس خود را درس اخلاق خواند.
در پایان دکتر صبار برای دکتر سمیعی نیز به‌عنوان فردی دانشگاهی، علمی و اخلاقی آرزوی موفقیت کرد.