کد خبر: 7580| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۸:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۸۲

دکتر بنیانیان با بیان اینکه هنرمندان در طول تاریخ برای مبارزه با پادشاهان همیشه آسیبها را بدون راه حل مطرح می کردند گفت: ارائه آسیب بدون راه حل زمینه تخریب جامعه را فراهم و ابتذال را عادی سازی می کند.
برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع لزوم توجه به آسیب های اجتماعی در تولیدات فرهنگی و انقلابی در ارتباط تلفنی با دکتر حسن بنیانیان مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسدالله دیانتی مدیر شتاب دهنده انیمیشن موسسه رضوان از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.
بنیانیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: قبل از دولت و مسئولان، همه شهروندان باید نسبت به محصولات بازار احساس مسئولیت کنند.
وی افزود: هنرمند متعهد در عین تلاش برای فروش و بازگشت سرمایه خود، حل یک معضل اجتماعی را هم در تولیدات هنری خود می گنجاند و خود را در حل معضل دخیل می داند و منتظر سفارش ساختار حکومتی و یا فرد خریدار نمی ماند البته دستگاه های مسئول فرهنگی نیز باید دانش و آمار و فرصت را برای هنرمند فراهم کنند.
بنیانیان مطرح کرد: اینکه هنرمندی به خاطر گیشه هر ابتذالی را تا انتهای مرزهایی که سیستم به او اجازه می دهد در فیلمش پیش بینی کند و منتظر باشد از بیرون به او تذکر دهد یک بیماری و آسیب است.
وی خاطرنشان ساخت: هنرمندان در طول تاریخ برای مبارزه با پادشاهان و حکومت های فاسد، همیشه آسیبها را بدون راه حل مطرح می کردند درحالیکه ارائه آسیب بدون راه حل زمینه تخریب جامعه را فراهم و ابتذال را عادی سازی می کند.
مسئول کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راهکار تولیدات فرهنگی جذاب گفت: هنر متعهد و دینی که در خدمت حل مسائل جامعه باشد نیازمند تقاضای فیلم و یا کتاب متعهدانه است.
بنیانیان ورود روحانیت به این حوزه را راه حل ریشه ای دانست و گفت: ما در کنار مساجد باید محل عرضه فیلم داشته باشیم تا فیلم ساز بداند خانواده ها فیلم را تماشا می کنند و بسیاری از مسائل اخلاقی، شرعی و دینی نیز باید در فیلم رعایت شود.
این مقام مسئول با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار ساختمان مدرسه در کشور اضافه کرد: در این ساختمان ها به راحتی و با هزینه کم می توان سالن سینما ایجاد کرد و کافی است که وزیر آموزش و پرورش از ظرفیت جامعه برای تربیت دانش آموزان استفاده کند.
در ادامه "صبح و گفتگو"، دیانتی بیان کرد: بستر عمده تولیدات حوزه دفاع مقدس تلویزیون است و معمولاً تولیدکنندگان با تخیل تولید می کنند درحالیکه کتاب های مستند و محتواهای تازه و بکری وجود دارد که می توانند از آن استفاده کنند.
مدیر شتاب دهنده انیمیشن موسسه رضوان با بیان اینکه فیلمنامه زندگی شهید ابراهیم هادی بر اساس کتاب "سلام بر ابراهیم "در حال نوشته شدن است گفت: متن داستان به قدری جذاب است که نیازی به تخیل نیست.
وی در رابطه با راهکارهای توجه به آسیب های اجتماعی در تولیدات فرهنگی و انقلابی به جز حمایت مالی مطرح کرد: یکی از راهکارهای ضروری در این راستا، آشنایی تولیدکننده و یا هنرمند با محتواست.
دیانتی همچنین تجاری سازی را راهکار دوم این مسئله برشمرد و گفت: حتی تولیدات غربی نیز به عنوان انتقال دهنده پیام در حوزه سینما و انیمیشن به عنوان محصول تجاری محسوب شده و تجاری سازی می شوند. به عنوان مثال پروژه سریال شهید ابراهیم هادی می تواند به تولید زنجیره ارزش منجر شود.
مدیر شتاب دهنده انیمیشن موسسه رضوان در ادامه سوژه یابی های مناسب را راهکاری دیگر دانست و افزود: به عنوان مثال فیلم "تک تیرانداز" آمریکایی خیلی در جامعه ما و دنیا مطرح شده درحالیکه ما شهید زرین را داریم که سابقه جنگی او خیلی بیشتر از تک تیرانداز آمریکایی است و متاسفانه توجهی به آن نمی شود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی رادیو

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7