کد خبر: 5278| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۰۱

دکتر بنیانیان گفت: همه دولت‌ها در فرهنگ مداخله می‌کنند ولی می‌گویند لیبرال هستند و کاری به فرهنگ ندارند. تنها تفاوت این کشورها با ما در این است که ما هنوز در مدیریت فرهنگ رشد فکری نکرده‌ایم.
برنامه رادیویی «کرسی‌های آزاداندیشی» با موضوع روزآمدسازی و اجرای سند مهندسی فرهنگی با حضور حسن بنیانیان دبیر کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.
بنیانیان ابتدای این‌برنامه گفت: هریک از ما ارزش‌ها و اعتقاداتی داریم که اکثر رفتارهایمان تحت تاثیر همین اعتقادات و ارزش‌هاست و هرچه‌قدر که این ارزش‌ها در جامعه تشتت داشته باشند مدیریت جامعه نیز سخت‌تر می‌شود.
وی افزود: ما برای ایجاد توسعه و جبران عقب‌افتادگی‌های تاریخی متوجه آسیب‌های موجود در فرهنگ گذشته کشورمان می‌شویم. به‌عنوان مثال دروغ، غیبت، بدقولی، بی‌نظمی و بی‌توجهی به ارزش وقت افراد در جامعه ما نسبت به استانداردهای کشورهای توسعه‌یافته به شدت زیاد است و این به سطح باورها و ارزش‌های افراد برمی‌گردد.
دبیر کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دخالت دولت‌ها در فرهنگ گفت: همه دولت‌های دنیا در فرهنگ مداخله جدی می‌کنند گرچه به‌ظاهر می‌گویند ما کشور لیبرالی هستیم و کاری به فرهنگ مردم نداریم اما تنها تفاوت این کشورها با ایران در این است که ما هنوز در مدیریت فرهنگی رشد فکری پیدا نکردیم و با اقدامات مستقیم سعی در اصلاح افراد داریم در صورتی‌که این کشورها رشد علمی یافته و به‌صورت غیرمستقیم افکار را مدیریت می‌کنند.
بنیانیان با اشاره به دلیل استفاده از واژه مهندسی در حوزه فرهنگ گفت: ما مفهوم کلیت فرهنگ را متوجه نمی‌شویم. از این روست که ۲۰۰ سال فرهنگ را به شعائر دینی در بخش مذهبی تقلیل دادیم و تصور می‌کنیم با شرکت در نماز جماعت و عاشورا و تاسوعا و پیاده‌روی رسالت‌های فرهنگی خود را به‌طور کامل انجام داده‌ایم. البته هر یک از این مسائل در جای خود بسیار ارزشمند و جزو سرمایه‌های ملی ما هستند اما تنها بخش کوچکی از فرهنگ محسوب می‌شوند.
وی گفت: افرادی هم که مذهبی نیستند، با برگزاری جشنواره فیلم و موسیقی فجر تصور می‌کنند رسالت فرهنگی خود را انجام می‌دهند، درحالی‌که فرهنگ، نظامی از اعتقادات و ارزش‌هایی است که در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و انتظامی ایفای نقش می‌کند. مهندسی به معنای حساب و کتاب کردن در یک تصمیم است. مهندسی در ساختمان با عدد و رقم است اما در فرهنگ کمی پیچیده‌تر است و باید تحولات را با ابزارهای دقیق‌تر اندازه‌گیری کرد.
منبع: مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7