کد خبر: 4535| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۰ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱:۴۲:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۲۰۶

جلسه دیدار نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی با دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه 9/4/1398 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه دبیر شورای عای انقلاب فرهنگی ضمن خوشامد گویی خدمت اعضا خاطرنشان کرد: کشور ما میراث­دار 40 سال تلاش و همت و مجاهدت سلحشورانی است که در دوران جنگ از خود گذشتگی کردند و در حفاظت از حریم ارزش­‌های جمهوری اسلامی از جان خود مایه گذاشته و هرگز برای خود استراحتی قائل نبوده­اند.
دکتر عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) گفت: رهبر انقلاب با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسیر انقلاب را به ما نشان داده‌­اند.

دکتر عاملی: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به ظرفیت­‌ها توجه داشته­‌اند
وی افزود: ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب در ترسیم گذشته، حال و آینده نظام انقلاب اسلامی، به ظرفیت‌­ها توجه داشته‌­اند و از منظری راهبردی به ظرفیت‌های مطلوب پیش رو با نگاه به آینده راهبردهای موثر ترسیم کرده‌اند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: دانشجو، استاد و معلم نیز چنین وظیفه‌­ای دارد که با توجه به ظرفیت‌­های مطلوب، در مقابل مشکلات به ارائه راه­حل اقدام کرده و صرفاً به نقد کردن بسنده نکنند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت عنوان کرد:
درخواست برای مشارکت بیشتر دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی
در ادامه جلسه علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: حدود دو سال است که اعضای دفتر تحکیم در حال بررسی فعالیت­‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و به همین منظور در بررسی که روی برخی اسناد از جمله سند اسلامی شدن دانشگاه‌­ها در حوزه­‌های مختلف علمی و فرهنگی صورت گرفت، نواقصی از آن احصاء کرده­‌ایم.
وی افزود: یکی از این نواقص عدم وجود شاخص و مؤلفه­‌های ملموس در تعیین این سؤال است که آیا دانشگاه­‌ها در حال حاضر به سوی اهداف اسلامی شدن پیش می­‌روند یا خیر؟
دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویی گفت: مسئله دیگر درخواست برای مشارکت دادن بدنه دانشجویی در جلسات و مراحل تصویب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امیدواریم با درگیر کردن بیشتر اساتید و دانشجویان با فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله تقویت شود.

عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت:
شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش خود را محدود به ارائه مصوبات نکند
مژگان صلاحی عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در ادامه گفت: بایستی شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط نقش خود را محدود به ارائه مصوبات نکند و شایسته است در فضای اجرایی و عملیاتی ورود داشته باشد.
وی افزود: لازم است شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش ستادی خود را حفظ کرده نهادهای مربوطه را با هم مرتبط سازد ضمن آنکه به شبکه­‌سازی میان نهادهای جدید فعال در حوزه فعالیت­‌های شورا توجه داشته باشد.
عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: مواردی چون تذکر به رئیس جمهور و ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی است که در آئین­‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و انتظار می‌­رود در روند فعالیت‌­های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر دیده شود.
وی افزود: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به عنوان تنها نهاد سیاستگذار در حوزه زنان و خانواده هم اکنون در حال فعالیت است که بایستی مورد توجه کافی قرار گیرد و در زمینه‌­هایی چون تعیین بودجه کافی، استفاده از نیروی جوان و کارآمد و نیز پشتیبانی رسانه­‌ای مورد حمایت قرار گیرد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی:
یک شورای رسمی متشکل از دانشجویان در بدنه شورا تشکیل شود
در ادامه محمدحسین صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: وقتی به وظایف و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه می­‌کنیم، متأسفانه خروجی مطلوب و در شأن این رسالت­‌ها را نمی‌­بینیم.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش نظارتی و سیاستگذاری کلان در حوزه فرهنگ را داراست که بایستی در این زمینه از ظرفیت بدنه دانشجویی نیز استفاده کند.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: اگر به معنای عملیاتی و واقعی از بدنه دانشجویی انتظار همکاری است، بایستی یک شورای رسمی متشکل از دانشجویان به صورت منظم در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود.
وی گفت: نظارت بر اجرای مصوبات و عملکرد اعضای حقیقی و حقوقی شورا از مواردی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و بایستی جایگاه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از پیش تقویت شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران:
بسیاری از کتب درسی دانشگاهی کماکان ترجمه­‌ای هستند
علی طلوعی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و همچنین شورای اسلامی شدن دانشگاه‌­ها از جمله نهادهای زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در راستای عملیاتی­‌سازی انتظارات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» چندان مفید عمل نکرده‌­اند چنانکه هم­اکنون بسیاری از کتب درسی دانشگاهی که در حال تدریس می­باشند، کماکان کتب ترجمه­‌ای هستند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در بندهای هفتگانه گام دوم انقلاب اسلامی از موضوع استقلال سخن به میان آورده­‌اند که منشأ آن انقلاب دارای مختصات فرهنگی است، افزود: در مبحث سبک زندگی اسلامی نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی بایستی ورودی جدی داشته باشد و این در حالی است که متأسفانه فرهنگ غربی در تمامی حوزه­‌های کشور در حال رسوخ و نفوذ بوده امیدواریم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌­های مردمی از مسائل قابل توجه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این زمینه استفاده از ظرفیت بسیج به عنوان نهادی مردمی می­تواند مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران:
شاهد تغییر محسوسی در فضای علوم انسانی نبوده­‌ایم
در ادامه جلسه سید ابوالفضل میررضی، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله­ای است که مورد سؤال است و این مسئله زمانی جدی­‌تر می­شود که بدانیم علی‌رغم مصوبات بسیار خوبی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است متأسفانه نتیجه لازم به دست نیامده است.
وی ادامه داد: خروجی عملکرد شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی صرفاً یکسری تغییرات صوری بوده است و ما تغییر محسوسی در فضای علوم انسانی شاهد نبوده­‌ایم.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:
مذاکرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت علنی منتشر شود
محمد امین مهدی پور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اصلی‌ترین مشکل شورا را مصوبات فراوان این شورا و از طرفی بلاتکلیفی این مصوبات می‌دانیم که در این زمینه لازم است تا شورا تعدادی از جلسات خود را به موضوع اجرایی شدن مصوبات شورا و ایجاد ساختارنظارتی بر مصوبات شورا شورا  اختصاص دهد.
وی ادامه داد: انتظار این است که مذاکرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت علنی منتشر شود و فرآیند تصویب مصوبات آن بصورت جامع و کامل و شفاف دراختیار نخبگان قرار گیرد.
مهدی­‌پور ادامه داد: بی­‌علاقگی بدنه دانشجویی به ادامه تحصیل از بحران­‌های پیش رو است که شایسته است شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه­‌های خود را  در این زمینه ارائه کند.
وی با انتقاد از به سرانجام نرسیدن برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند آمایش آموزش عالی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مشکل اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عدم امکان اجرایی شدن آن است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش به تنهایی بیش از 90 درصد بودجه اعلامی خود را صرف حقوق و دستمزد کارمندان می­‌کند و این نشان از آن دارد که عملاً این سند اجرایی نخواهد شد.

دبیر اتحادیه انجمن­‌های اسلامی دانشجویان مستقل:
دبیر شورا به ارائه گزارش عملکرد شورا برای دانشگاهیان بپردازد
پیام مرادی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن­‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به نظر می‌­رسد که خروجی شورا تطبیقی با اهداف اعلامی آن ندارد و هیچ اصطکاکی میان بدنه دانشجویی و دانشگاهی با شورای عالی انقلاب فرهنگی احساس نمی­‌شود.
وی ادامه داد: شایسته است دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت دوره‌­ای به ارائه گزارش عملکرد شورا برای دانشگاهیان بپردازد.
مرادی ادامه داد: گاهی سیاست­‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعارض با سیاست‌های اجرایی دولت قرار می­‌گیرد که بایستی این تعارض به صورت شفاف اطلاع­‌رسانی شود.
تشکیل و تقویت پژوهشکده‌­های غیردانشگاهی و مستقل و اعلام مراکز پژوهشی ارائه دهنده گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.
مرادی افزود: منشور حقوق و مسئولیت­‌های دانشجویی که در حال حاضر در کمیسیون دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است از مواردی است که بایستی با توجه به نگاه­‌های مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و با اجماع آرای دانشگاهیان تدوین و اصلاح شود.

زینب سخایی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: رویکردهای نادرست کشور در حوزه زنان و خانواده باعث شده که در حال حاضر با معضلاتی چون سیگار کشیدن دانشجویان، عدم تفکیک جنسیتی، بی­‌حجابی و... در فضای دانشگاه­‌ها مواجه باشیم.

عضو جامعه اسلامی دانشجویان:
مشارکت مردمی در تمامی حوزه­‌های کشور مورد توجه قرار گیرد
سید علی صالح‌پور دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان گفت: متأسفانه نقش مساجد در کشور چندان مشخص نیست ضمن آنکه نقش مردم و مشارکت مردمی بایستی در تمامی حوزه­‌های کشور مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: سندنویسی در کشور تبدیل به یک مُد شده و خروجی آنها چندان مورد توجه قرار نگرفته است و در این بین بایستی اقدام به وزن دهی آمارهای موجود کرد تا  میزان عملکرد فعلی قابل سنجش شود.

عضو دفتر تحکیم وحدت:
دانشجو می­تواند به عنوان یک بدنه رسانه‌­ای کمک به سزایی به شورا داشته باشد
امین پویان راد عضو دفتر تحکیم وحدت در ادامه خاطرنشان کرد: ترکیب جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرآیند تصویب اسناد در شورا بایستی به اطلاع عمومی برسد.
وی ادامه داد: دانشجو می­‌تواند یک بدنه رسانه­ای محسوب شود که کمک به سزایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد.

دکتر عاملی:
انهدام پهپاد آمریکایی ناشی از خود باوری و پیشرفت­‌های کشور در زمینه‌­های علمی است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه دکتر عاملی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله­‌العالی) در دیدار اخیر خود با دانشجویان دانشگاه‌­ها گفت: وقتی ما دوران جوانی خودمان را با دوران جوانی شما دانشجویان مقایسه می­‌کنیم به شما احسنت می­‌گویم.
وی ادامه داد: در این جلسه بیش از هر چیز انتظار این است که از دانشجویان و نمایندگان بدنه دانشگاهی مباحث دانشی و انتقادات علمی شنیده شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این که پهپاد آمریکایی مورد اصابت موشک­‌های ایرانی و انهدام قرار می­گیرد و با افتخار ملی همراه می­‌شود ناشی از خودباوری و پیشرفت­‌های کشور در زمینه­‌های علمی است که در اثر آن توانسته‌­ایم روی پای خودمان بایستیم.
نیازمند مقاومت به همراه اندیشه نظام­‌مند برای استقرار جامعه و نظام اسلامی هستیم
وی ادامه داد: ما در حال تغییر مسیر تاریخ هستیم که با سادگی هم تغییر نمی­‌یابد و نیازمند مقاومت به همراه اندیشه نظام­مند برای استقرار جامعه و نظام اسلامی هستیم.
دکتر عاملی ادامه داد: یکی از وظایف ما این است که جمعیت علاقه‌­مندان به انقلاب را روز به روز افزایش دهیم.
تشکیل کمیسیون معین دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر روی قابلیت‌­ها و ظرفیت­‌های موجود بدنه دانشجویی پیشنهاد کرد: می‌­توان با تشکیل کمیسیون معین دانشجویی در دانشگاه که به نوعی معین شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد از این ظرفیت به گونه‌­ای استفاده کرد که بتواند سلیقه­‌های مختلف را پوشش دهد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همکاری نمایندگان اتحادیه­‌های دانشجویی یک نفر نماینده دانشجویی در شورای اسلامی شدن دانشگاه­‌ها و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بتواند حضور پیدا کند.
دکتر عاملی در ادامه گفت: ممکن است در فعالیت­‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نواقص و ضعف هم وجود داشته باشد اما به هرحال اقدامات مؤثری در این شورا انجام گرفته و در حال انجام است.
نیازمند جامعه‌­ای هستیم که همه تبدیل به طبقه متوسط شوند
وی افزود: ما نیازمند جامعه‌­ای هستیم که در آن فاصله طبقاتی کاهش یابد و همه تبدیل به طبقه متوسط جامعه شوند.

85 مصوبه شورا سیاستگذاری بوده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون حدود 2226 مصوبه را به تصویب رسانیده که البته اکثر آنها مصوبات موردی بوده­‌اند و صرفاً 85 مصوبه آن اسناد سیاست‌گذاری بوده است و از میان آنها تنها سه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند مهندسی فرهنگی و سند نقشه جامع علمی کشور به عنوان سندبالادستی و مصوبه مادر محسوب می­شوند.
وی افزود: سند نقشه جامع علمی کشور 224 اقدام دارد که به همین منظور جلسات ستاد راهبری اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور به صورت منظم و هر دو هفته یکبار در جهت پیگیری اقدامات مذکور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می­‌شود، ضمن آنکه جلسات شورای اسلامی شدن دانشگاه­‌ها و مراکز آموزشی نیز به همین صورت هر دو هفته یکبار در دبیرخانه شورا در حال تشکیل است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اینکه برخی از اسناد مصوب ما با مشکل اجرایی شدن مواجه شده­‌اند به سبب عدم پیش‌­بینی برخی پشتوانه­‌های اجرایی از قبیل بودجه است و در مسئله‌­ای چون بودجه، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی­‌تواند تکلیف مالی برای دولت تعیین کند.
وی افزود: بسیاری از انتقادات مطرح شده مربوط به حوزه اجراست که مسئول آنها مجریانی چون وزرا، رؤسای دانشگاه­‌ها و... هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شفافیت مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شاید بتوان انتشار مشروح مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی را از اعضای شورا استفسار کرد.
در دوره استفاده از تمامی ظرفیت‌ها هستیم
دکتر عاملی ادامه داد: ما در دوره ای هستیم که دوره غیر مرکزی کردن ظرفیت ها و استفاده از تمامی ظرفیت‌هاست و بنده نسبت به ارائه پیشنهاد و لایحه توسط بدنه دانشجویی استقبال می­‌کنم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه قرار شد پس از بررسی و امکان­سنجی­‌های لازم کمیسیون معین دانشجویی با هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌­ها تشکیل شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7