کد: ۱۱۶۵۵۲۱       تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود عنوان کرد:
تحقیقات معدنی، مزیت نسبی دانشگاه شاهرود در اجرای نقشه جامع
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این‌رو دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. 
در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور در رابطه با نقشه جامع علمی کشور، طی نامه‌ای از دکتر محمد مهدی فاتح، رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود درخواست کرد که ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی آن نقشه، تشریح شود. در ادامه پاسخ‌های رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در این رابطه از نظر شما می‌گذرد.
 
در راستای تحقق اهداف مندرج در سند جامع علمی کشور شاخص‌های کلان علم و فناوری به شرح زیر لحاظ شده است که برای دستیابی به جامعه پیشرفته علمی بازنگری قوانین و مقرارت در سطح کلان و دانشگاه ضروری به نظر می‌رسد.
  • سهم مناسب از تحصیلات دانشگاهی ـ دانشجویان در مقاطع سه گانه
  • سهم اساتید و پژوهشگران
  • تعداد مقالات معتبر و علمی پژوهشی ـ تعداد مقالات در مجلات علمی
  • تعداد طرح‌های برون دانشگاهی و ارتباطات جامعه و صنعت ـ تعداد طرح‌های تحقیقاتی
  • تعداد نشریات و کتب ـ اختراعات و نوآوری­ها
  • حرکت به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات دانش‌بنیان، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد
  • حرکت به سوی دانش و مهارت تقاضامحور و تربیت نیروی انسانی و کارآفرینی و کسب درآمدهای اختصاصی حاصل از قراردادهای پژوهشی و تحقیقات ـ ایجاد مراکز کلینک صنعت
  • مشارکت بین المللی (مقالات مشترک با دیگر کشورها، تحقیقات و پژوهش‌های مشترک، همایش و سخنرانی علمی و سمینار، مقالات پر استناد، جایگاه دانشگاه در دنیا و حمایت متخصصین دیگر کشور)
  • ایجاد واحد برون‌مرزی جهت گسترش دانشجویان خارجی از آسیای میانه ـ تولید مجلات علمی و پژوهشی فارسی و ارتقای بین‌المللی
  • راه‌اندازی و ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای در حوزه‌های مختلف اولویت‌دار کشور ( نیرو، انرژی، آب و فناوری‌های نانو)
 
  1. دانشگاه صنعتی شاهرود شما چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان اولین دانشگاه استان سمنان بیش از چهار دهه است که در شهرستان شاهرود فعالیت می‌کند. این دانشگاه هم اکنون 302 نفر عضو هیئت علمی متخصص و حدود 11 هزار نفر دانشجو دارد که در 146 رشته (40 رشته در مقطع دکتری، 76 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 30 رشته در مقطع کارشناسی) در 14 دانشکده مشغول تحصیل و تحقیق هستند. همچنین هر ساله بیش از 2400 نفر دانشجو در این دانشگاه پذیرش می‌شوند. علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و تربیت متخصصان مورد نیاز کشور، این دانشگاه ارتباط موثر و مستمر با بخش صنعت دارد و مجری بسیاری از پروژه‌های صنعتی و پروژه‌های کلان ملی است. در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مهندسی معدن، زمین‌شناسی، فنی و مهندسی و کشاورزی به عنوان دانشگاه پیشرو و قطب علمی شناخته می‌شود. تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی روزآمد و بعضاً منحصر بفرد و اعضای هیئت علمی متخصص این دانشگاه را در بسیاری از موارد ممتاز ساخته است. وجود تنها پردیس معدن آموزشی کشور در این دانشگاه یکی از این قابلیت‌هاست.
براساس اولویت­های سه­گانه علم و فناوری سند جامع علمی کشور علاوه بر رشته‌های موجود، دانشگاه بر اساس توانمندیهای موجود، ایجاد رشته­های زیر را در برنامه دارد:
اولویت الف: فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، فناوری هسته‌ای، فناوری نانو، فناوریهای نفت و گاز، فناوریهای زیست محیطی، بازیافت و تبدیل انرژی، انرژیهای نو و تجدید پذیر،
اولویت ب: لیزر، مکاترونیک، رباتیک، نانومواد و مواد مرکب، اکتشاف و استخراج معدن، مقابله با سیل و زلزله
و در بخش علوم پایه و کاربری ژئوفیزیک، اپتیک، فیزیک ذرات بنیادی، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومی، محاسبات نرم و سیستم‌های فازی، علوم کامپیوتر و کاربردهای ریاضی
اولویت ج: در بخش فنی و مهندسی رشته­های مهندسی پزشکی، سازه­هایی دریایی، حمل و نقل ریلی، ترافیک و شهرسازی و در بخش علوم پایه: جبر و ریاضیات غیرخطی، ریاضی گسسته و ترکیباتی، سیستم‌های دینامیکی و احتمال، کنترل و بهینه­سازی، بیوشیمی، تکتوتیک و زمین­شناسی مهندسی، فرآوری مواد معدنی، مخاطرات زیست محیطی، صنایع غذایی
 
  1. تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه صنعتی شاهرود در راستای نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؟
در راستای اجرایی‌سازی برنامه‌های راهبردی بر مبنای برنامه‌های کلی کشور و چشم‌انداز بیست ساله (افق 1404) دانشگاه فعالیت‌های زیر را انجام داده است:
  • تهیه و تصویب طرح برنامه راهبردی دانشگاه در حوزه‌های مختلف دانشگاه
  • تنظیم برنامه‌های 5 ساله آموزشی و پژوهشی
  • ایجاد شورای راهبردی برنامه‌ریزی
  • توسعه و تجهیز آزمایشگاه­های تحقیقاتی و تقاضامحور
  • ایجاد مرکز رشد جهت فعالیت­های شرکت‌های دانش بنیان
  • فعال‌سازی و بازسازی پردیس معدن آموزشی جهت ایجاد قطب علمی معدنی و زمین‌شناسی
  • ایجاد رشته‌های میان‌شاخه‌ای در حوزه‌های مختلف و مورد نیاز جامعه
  • تعریف و تدوین سرفصل چندین رشته جدید در سطح کشور
  • توسعه فعالیت‌ها در مسیر تولید علم و فناوری
  • تدوین شیوه نامه‌های مختلف به منظور جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و علمی کشور
  • تشویق پژوهشگران برتر در حوزه­های مختلف (چاپ مقالات علمی معتبر و پر استناد، تولیدات فناورانه، ارتباط با صنعت، ایجاد شرکت­های دانش بنیان)
  • ایجاد بنیاد خیرین دانشگاه و استفاده از خیرین و وقف در توسعه و پشتیبانی از زیرساختها
  • تقویت کیفی تولیدات علمی و تحقیقی جهت بالا بردن رتبه دانشگاه در سطح ملی، ایجاد زیرساختهای لازم و تهیه شیوه‌نامه‌های اجرایی
  • برگزاری همایش­های علمی، سمینارها، میزگردها و کارگاههای آموزشی با مشارکت دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی برای حل مشکلات منطقه‌ای
  • ارتباط با انجمن‌های علمی داخل کشور و خارجی
  • ایجاد نشریات علمی برای نشر تولیدات علمی به زبان فارسی و انگلیسی و حمایت از آنها و کاربردی نمودن تولیدات علمی در داخل کشور برای عمومی سازی استفاده از تولیدات علمی
  • عقد تفاهم نامه‌های همکاری با دانشگاه‌های خارجی برای تبادل دانشجو و استاد برای فرصتهای مطالعاتی و استفاده از تجهیزات و امکانات آنها
  • توسعه فضای آموزش مجازی و ایجاد زیرساخت­های لازم
  • بازبینی شیوه­های موثر در ارتقای اساتید و ترفیع سالانه آنها
  • حمایت از ایجاد و توسعه آزمایشگاههای ملی و مراکز خدماتی تخصصی ( طرح شاعا و...)
  • تهیه بانک اطلاعات داوران در کارهای علمی ( مقالات - کتب - طرح‌های پژوهشی )
 
  1. در آینده چه برنامه­هایی دارید و آیا پیش­بینی بلندمدتی در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه صنعتی شاهرود در راستای نقشه جامع علمی صورت گرفته است؟
بر پایه راهبردهای کلان توسعه علم و فناوری مندرج در نقشه جامع علمی کشور ـ به تفکیک هر راهبرد که امکان فعالیت توسط دانشگاه (راهبردهای یک، دو، سه، چهارم، شش، هفت، هشت، نه، دوازده و سیزده) وجود دارد ـ دانشگاه صنعتی شاهرود برنامه‌ریزی‌های آتی خود را در سطح ملی، منطقه‌ای و دانشگاه دنبال می‌کند. این راهبردها و برنامه‌های ذیل هر کدام عبارتند از:
 
راهبرد کلان اول:
در سطح دانشگاه با نگاه کاربردی منطقه‌ای، ملی و بین المللی موارد زیر در دست بررسی، برنامه و اقدام است:
  • استفاده از خیرین و وقف در توسعه، و پشتیبانی و خرید تجهیزات و ایجاد زیر ساختها
  • تهیه شیوه نامه‌های اجرایی در خصوص قوانین و مقررات مالکیت فکری در بخش چاپ مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتب و اختراعات سخت افزاری و نرم افزاری
  • سازماندهی به نظام استانداردسازی علم و فناوری، تدوین استانداردهای جدید علمی و ملی و دانش بنیان برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مناسب و بهتر در سطح منطقه، ملی و کشورهای همسایه به ویژه شمال شرق
  • فراهم نمودن شرایط مناسب، بالابردن سهم مالی پژوهشهای بنیادین و تحقیقات تقاضا محور،
  • تصویب سامانه‌های تشویق مالی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای پژوهشهای تقاضا محور
  • ایجاد بنگاههای کارآفرینی و نوآوری در حوزه علم و فناوری،
  • حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد برای بالا بردن سهم تولید علم وفناوری در دانشگاهها، بالا بردن سهم درآمدهای پژوهشی نسبت به سایر درآمدها
لازم به ذکر است که بخشی از این بندها نیازمند نگاه کلان کشوری و در سطح چندین وزارت خواهد بود که راهکارهای ملی جهت حل معضلات ایجاد شود.

راهبرد کلان دوم:
در سطح دانشگاه با نگاه کاربردی منطقه ای، ملی و بین المللی موارد زیر در دست بررسی، برنامه و اقدام است:
  • تقویت جنبش نرم افزاری و تولید و بومی سازی علم در جامعه
  • ارتقای منزلت پژوهشگران و اساتید و فناوران
  • ایجاد فضای مناسب جهت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی
  • افزایش دسترسی به منابع علمی و کتابخانه‌ها و فضای مجازی
  • تدوین دروس علمی بر پایه آموزه‌های دینی و بومی سازی و ساده سازی علوم
  • حل مشکلات معیشتی پژوهشگران، ترویج اخلاق حرفه‌ای و نظارت کارآمد بر آن
 
راهبرد کلان سوم:
در راستای جهت دهی چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقش مؤثر در اقتصاد با مد نظر قرار دادن نقش کارآفرینی و ارتقای مهارت‌های کاری، علمی و فناوری با نگاه حل معضلات و تقاضا محوری امور موارد زیر جزء اقدامات در دست اجرا یا پیشرو است:
  • استفاده از تجهیزات ساخت داخل در آزمایشگاههای آموزشی و تحقیقاتی دانشگاهها
  • حمایت از ایده‌های خلاقانه جهت نیل به تولید فناوری
  • حمایت از تجاری­سازی و تولید انبوه محصولات در شرکت­های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاهی
 
راهبرد کلان چهارم:
در راستای تحقق راهبرد کلان چهارم برنامه‌های زیر در دستور کار دانشگاه در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و گروه همکاریهای بین­الملل دانشگاه است:
  • استقرار نظام مدیریت مبتنی بر دانش و تقویت ساختارهای مدیریتی برای نیل به اهداف آموزشی، پژوهشی، فناوری و تولیدات علمی کارآمد و تقاضا محور و ایجاد زیرساخت‌های لازم
  • انسجام بخشی به نظام اطلاعات علمی و فناوری و مستندسازی آنها و تهیه بانک‌های اطلاعاتی یکپارچه در خصوص عناوین تولیدات علمی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران
  • تقویت کیفی تولیدات علمی و تحقیقی جهت بالا بردن رتبه دانشگاه و نهایتا کشور در سطح بین المللی؛ ایجاد زیر ساختهای لازم و تهیه شیوه نامه‌های اجرایی
  • برگزاری همایش­های علمی، سمینارها، میزگردها با مشارکت دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی برای حل مشکلات منطقه‌ای و ملی
  • ایجاد ارتباط قوی با انجمن‌های علمی داخل کشور و خارجی
  • ایجاد نشریات علمی برای نشر تولیدات علمی به زبان فارسی و انگلیسی و حمایت از آنها و کاربردی نمودن تولیدات علمی در داخل کشور برای عمومی سازی استفاده از تولیدات علمی
 
 
راهبرد کلان ششم:
در راستای تحقق بندهایی از راهبرد کلان ششم برنامه­های زیر در دستور کار دانشگاه در حوزه­های  معاونت پژوهشی و آموزشی است:
  • ایجاد و توسعه قطب‌های علمی، ماموریت گرایی و تخصص سازی فعالیت دانشگاه در بخشهای خاص و مقاطع تحصیلی مختلف
  • ترویج پژوهش محوری آموزش و تقاضا محوری و حل مشکل از طریق پژوهش
  • حمایت و ایجاد روشهای جدید آموزش در دانشگاه
  • بازتعریف نظام ارتقای اعضای هیئت علمی براساس ضوابط کیفی منطبق بر اهداف سند جامع
  • جذب هیئت علمی خوب
  • فضاسازی مناسب برای مباحثه پروری دانشجو و اساتید
  • توسعه فضای آموزش مجازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم
  • تغییر سرفصل دروس و پژوهش محوری و حمایت از فعالیت­های آزمایشگاهی و کارگاهی
  • تهیه محتویات درسی الکترونیک و گسترش فضای مجازی
 
درخصوص راهبرد کلان هفتم:
در راستای تحقق بندهایی از راهبرد کلان هفتم برنامه‌های زیر در دستور کار دانشگاه در حوزه­های  معاونت پژوهشی است:
  • نقش موثر پژوهش در ایجاد فناوریهای جدید و محصول محوری تولیدات علمی
  • ایجاد مشوق­های لازم برای فعالیت­های پژوهشی، فناورانه و تولید محصول در ارتقای پژوهشگران و اساتید
  • برنامه­ریزی و سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری جهت تامین نیازهای جامعه و کشورهای همسایه
  • تدوین شیوه نامه‌های اجرایی و طراحی سازوکار برای ارتقای پژوهشگران برای تشویق پژوهشهای توسعه‌ای و کاربردی
  • توسعه علوم و فناوریهای میان رشته‌ای و کاربردی
  • طرح‌های پژوهشی تقاضا محور به عنوان شاخص مؤثر در رتبه بندی دانشگاهها
  • تهیه بانک اطلاعات داوران در کارهای علمی ( مقالات - کتب - طرح‌های پژوهشی )
 
راهبرد کلان هشتم:
در راستای تحقق راهبرد کلان هشتم برنامه‌های زیر در دستور کار دانشگاه است:
  • توسعه و ایجاد ساختار مناسب شناسایی نخبگان و استعدادهای درخشان وحمایت معنوی و مادی مناسب برای طرح‌های فناورانه
  • بهبود هرم علمی دانشگاه با ارتقای اساتید
  • حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید و تشویق جهت پژوهشهای تقاضا محور
  • برگزاری جلسات و سخنرانی معرفتی در افزایش سطح تربیتی اساتید و دانشجویان
  • همکاری پاره وقت با نخبگان علمی، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و مدیران
 
راهبرد کلان نهم:
در راستای تحقق راهبرد کلان نهم برنامه‌های بلندمدت زیر در دستور کار دانشگاه است:
  • ارتباط و توسعه فعالیت­های علمی و پژوهشی در کشورهای همسایه­های آسیانه میانه
  • فعال سازی روابط بین الملل و همکاری علمی بین المللی، پذیرش دانشجوی خارجی و توسعه روابط پژوهشی و تحقیقاتی
  • گروه همکاری‌های بین المللی، ایجاد رشته آموزش زبان انگلیسی، همکاری با کشورهای فارسی زبان شمال شرق ایران و افزایش دانشجوی خارجی
  • ایجاد ارتباط با صنعت در کشورهای آسیانه میانه و انجام طرح‌های مشترک
  • جلب مشارکت موثر متخصصان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج و غیرایرانی (همسایگان شرقی)
  • حمایت از ارائه مقالات معتبر علمی در همایشهای بین الملل و برگزاری همایش بین­المللی
 
راهبرد کلان دوازدهم و سیزدهم:
در راستای تحقق راهبردهای کلان 12 و 13 ایجاد ساختارهای زیربنایی برای جهت دهی به چرخه علم و فناوری برای حضور موثر در حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه موارد زیر از برنامه‌های بلندمدت  دانشگاه است:
  • حمایت به ایجاد شرکت­های فنی و مهندسی در نظام دانشگاهی و جلب مشارکت در طرح‌های بین المللی
  • ایجاد شرکت‌های دانش بنیان خصوصی و تعاونی در مراکز رشد
  • ایجاد شرایط لازم برای تولید علم به فناوری و تولید ثروت
  • ارتباط مستمر علوم پایه و فنی و مهندسی و ایجاد تعامل میان رشته‌ای برای کاربردی نمودن یافته‌های علوم در جامعه
  • تشویق به پژوهشها و طرح‌های تحقیقاتی توسعه‌ای و بنیادی و نظریه پردازی علوم پایه
 
 




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©