کد: ۱۱۶۲۶۸۶       تاریخ انتشار: ۵ دي ۱۳۹۵

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی گرگان خبر داد:
تدوین برنامه راهبردی دانشگاه جهت هدفمند کردن فعالیت های آموزشی و پژوهشی
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزوم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این‌رو دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور به طرح این موضوع با دکتر علی نجفی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان پرداخته که در ادامه پاسخ‌های ایشان به پرسش‌های ما از نظر شما می‌گذرد.
 
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با حدود 60 سال قدمت آموزشی و تحقیقاتی، اولین نهاد آموزش عالی شمال کشور و قدیمی‌ترین دانشگاه تخصصی در زمینه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در کشور است که در یکی از قطب‌های مطرح کشور در بخش کشاورزی و منابع طبیعی واقع شده و با پتانسیل‌های فراوانی که از نظر اعضای توانمند هیئت علمی، بدنه کارشناسی با سابقه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داراست، از ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و جایگاه ویژه‌ای جهت حرکت و نیل به اهداف نقشه جامع علمی کشور برخوردار است.
تعداد 49 دوره کارشناسی ارشد، 27 دوره دکتری و انجام بیش از یکصد رساله دکتری در هر سال ظرفیتی ارزشمند برای تحقق نقشه جامع علمی کشور در بخش کشاورزی است. وجود 185 عضو هیئت علمی، شامل 16 استاد و 79 دانشیار، می‌تواند در تولیدات علمی و اجرای نقشه جامع علمی کمک شایانی باشد.
علاوه بر ظرفیت نیروی انسانی وجود زیر ساخت‌های لازم از جمله آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مزارع تحقیقاتی، به ویژه دو مزرعه تحقیقاتی با مساحت 32 هکتار و جنگل آموزشی و پژوهشی 3 هزار هکتاری، شرایط لازم برای تحقق این امر مهم را فراهم می‌آورد.
 
مشخصاً تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؟
نخستین اقدام مؤثر در این زمینه تدوین برنامه راهبردی دانشگاه جهت هدفمند کردن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بوده است. به همین منظور کاربردی کردن پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و طرح‌های تحقیقاتی داخلی برای توسعه علم و فناوری در کشور در راستای تحقق سند علمی بر اساس راهبرد کلان یک ـ یعنی اصلاح ساختارها و نهادهاي علم و فناوري و انسجام بخشيدن به آنها و هماهنگ‌سازي نظام تعليم و تربيت، در مراحل سياستگذاري و برنامه‌ريزي کلان ـ مورد توجه بوده است. خوشبختانه در نتیجه همین جهت‌گیری و اقدام تا کنون دو شرکت گواهی دانش‌بنیان را اخذ کرده‌اند و بیش از 25 شرکت نوپا در مرکز رشد مستقر شده‌اند.
راه اندازی کلینیک مادرتخصصی به­ عنوان درگاه ارتباط با صنعت و جامعه، به منظور سرعت بخشیدن و بهبود ارتباط دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی و ذی­نفعان بر اساس راهبردهای کلان 2 و 3 توسعه علم و فناوری در کشور ـ یعنی توجه به علم و تبديل آن به يكي از گفتمان‌هاي اصلي جامعه و ايجاد فضاي مساعد، براي شكوفايي و توليد علم و فناوري بر مبناي آموزه‌هاي اسلامي از طريق توسعه و تعميق و به‌كارگيري مؤلفه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي (راهبرد 2) و جهت دادن چرخه علم و فناوري و نوآوري به ايفاي نقشي مؤثرتر در اقتصاد (راهبرد 3) ـ از دیگر اقدامات ما بوده است.
از دیگر اقدامات می‌توان به راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس راهبردهای کلان 1و 4 توسعه علم و فناوری در کشور ـ یعنی اصلاح ساختارها و نهادهاي علم و فناوري و انسجام بخشيدن به آنها و هماهنگ‌سازي نظام تعليم و تربيت، در مراحل سياستگذاري و برنامه‌ريزي کلان (راهبرد 1) و نهادينه كردن مديريت دانش و ابتناي مديريت جامعه بر اخلاق و دانش بر اساس الگوهاي ايراني- اسلامي در نهادهاي علمي، اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و دفاعي- امنيتي (راهبرد 4) ـ اشاره کرد.
راه‌اندازی مرکز کارآفرینی دانشگاه و توسعه فعالیت‌های کار آفرینانه، توجه به دستاوردهای پژوهشی کاربردی از طریق برگزاری نمایشگاه سالیانه، کمک در جهت اجرایی کردن این گونه دستاوردها با استفاده از شیوه‌نامه پروژه‌های علمی و فناوری زودبازده، تدوین سند دانشگاه کارآفرین و تصویب در هیئت امنای دانشگاه‌های منطقه گلستان و تدوین شیوه‌نامه‌های کارآفرینانه از طریق مرکز کارآفرینی دانشگاه دیگر اقداماتی بوده که بر اساس راهبردهای کلان 1 و 4 توسعه علم و فناوری در کشور صورت گرفته است.
همکاری و اجرای طرح آمایش سرزمین و مجری طرح جامع مدیریت آبخیزداری کشور بر اساس الویت‌های الف الویت‌های علم و فناوری کشور، تخصیص اعتبار ویژه به مرکز رشد دانشگاه جهت استقرار و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی یافته‌های فناورانه دانشگاه، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های علمی بین‌المللی و دعوت از متخصصان و محققان خارجی جهت برقراری تعاملات علمی و تحقیقاتی و پیگیری اجرایی نمودن تفاهمنامه‌های منعقده نیز از دیگر اقدامات انجام شده بر اساس نقشه جامع علمی کشور بوده است.
 
در آینده چه برنامه‌هایی برای این منظور دارید و آیا پیش‌بینی بلندمدتی در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در راستای نقشه جامع علمی صورت گرفته است؟
در حال حاضر می‌توانم به هفت محور برنامه‌ها و اقدامات آینده اشاره کنم که همگی ناظر به راهبرد کلان یک نقشه جامع علمی کشور، یعنی اصلاح ساختارها و نهادهاي علم و فناوري و انسجام بخشيدن به آنها و هماهنگ‌سازي نظام تعليم و تربيت، در مراحل سياستگذاري و برنامه‌ريزي کلان، مورد توجه قرار گرفته است.
فعالسازی کارگروه‌های استانی و کارگروهای کلینیک مادرتخصصی جهت کاربردی‌تر کردن فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در داخل دانشگاه از طریق ارسال اولویت‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، تدوین شیوه‌نامه‌های مورد نیاز به منظور کاربردی‌تر شدن فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان و اعضای هیئت علمی و تعامل با سازمان جهاد کشاورزی و شوراهای روستایی جهت انتقال دانش فنی به منظور افزایش تولید در واحد سطح و استفاده از روش‌های نوین به عنوان جایگزین مناسب به جای روش‌های سنتی موجود سه مورد این محورهاست.
دیگر محورهای برنامه‌ها نیز عبارتند از شرکت در نمایشگاه‌های سالیانه با توجه ویژه به طرح‌های با سطح آمادگی فناوری (TRL) بالا و به کارگیری سطوح فناوری نوآورانه و کارآمد، هدفمندسازی و تسهیل اخذ مجوزهای مورد نیاز جهت فعالیت شرکت‌های فناورانه و تأسیس شرکت‌های فناورانه جدید در  رشد دانشگاه، سوق‌دهی ثبت ایده‌ها و ثبت اختراعات به سمت تجاری‌سازی و ثبت پتنت با حمایت‌های  هدفمند و سوق‌دهی نگارش مقالات علمی چاپ شده در مجلات کم اعتبار به سمت چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی داخل کشور و مجلات معتبر بین‌المللی با اولویت نیازهای داخلی.


انتهای پیام/ م




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©