کد: ۱۱۶۲۲۸۰       تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان عنوان کرد:
حرکت در مسیر دانشگاه نسل سوم و کارآفرین
مقام معظم رهبری به دفعات بر لزوم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع کشور برای حرکتی منظم و پیوسته از وضعیت موجود به جایگاه علمی آرمانی، در قالب نقشه جامع علمی کشور تأکید کرده‌اند. بر این اساس دانشگاه‌ها باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا با توکل بر اراده لایزال الهی، وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر دارد که به منظور بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور به گفتگو با رؤسای برخی از دانشگاه‌ها بپردازد. در این نوبت گفتگوی ما با دکتر حسن ولی‌زاده، رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از نظر شما می‌گذرد.
 
 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکی از دانشگاه‌­های جامع کشور بوده و رتبه و جایگاه خوبی در بین دانشگاه­‌های جامع کشور داشته و سهم قابل توجهی در تولید علم و تعداد استنادات به علم تولید شده توسط محققین و اساتید دارد. این دانشگاه با بیش از 260 عضو هیئت علمی و نزدیک 7 هزار نفر دانشجو که از این تعداد هزار و 700 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی‌اند، از ظرفیت‌­های فراوان برای آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، صالح و انقلابی برخوردار است.
این دانشگاه با وجود اساتید توانمند متعدد و با انگیزه در رشته‌­های مختلف می‌­تواند در فن‌آفرینی و کارآفرینی که از ملزومات حرکت به سمت علم نافع و اقتصاد دانش‌­بنیان است، بسیار اثرگذار بوده و در ثروت‌آفرینی از طریق علم که از جمله برنامه­‌های مورد اشاره در نقشه جامع علمی کشور است، مؤثر باشد.
 
مشخصاً تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؟
اولین قدم تنظیم برنامه راهبردی عملیاتی با شناسایی دقیق نقاط ضعف و قوت و فرصت­‌ها و تهدیدهای دانشگاه و با الهام از همه اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور بوده که در هیئت امنای دانشگاه به تصویب رسیده است.
برای اینکه بتوان از توانمندی­‌ها و ظرفیت‌­های دانشگاه حداکثر استفاده را برده و بهترین نتیجه را گرفت، برنامه­‌ریزی دقیقی در حوزه‌­های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی صورت گرفته و با رویکرد کیفی‌سازی آموزش و پژوهش، آیین‌­نامه­‌ها و دستورالعمل‌­های داخلی دانشگاه تنظیم شده است تا دانشگاه به سمت کارآفرینی و دانشگاه نسل سوم حرکت کند.
ایجاد کلنیک صنعت و معدن و تجارت در شهرک­‌های صنعتی استان به منظور ارتباط هر چه بیشتر با صنایع و معادن و جامعه به طور کلی یکی از اقدامات عملی بوده که در عمل باعث شده که قراردادهای تحقیقاتی نسبتاً خوبی میان شهرک صنعتی شهید سلیمی و دانشگاه منعقد شود.
همچنین ایجاد پژوهشکده سلامت و روان اجتماعی به منظور استفاده از پتانسیل دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی در حل مسائل و آسیب­‌های اجتماعی یکی دیگر از فعالیت­‌هایی است که با جهت­‌دهی فعالیت‌های پژوهشی اساتید در جهت حل معضلات اجتماعی انجام گرفته است.
تأسیس مرکز رشد و مرکز کارآفرینی از گام­های دیگر به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان برای استفاده بیشتر از آموخته‌­ها و کاربست آنها در حل مسائل جامعه و درآمدزدایی است.
همکاری با دانشگاه‌­های خارج به ویژه دانشگاه­‌های کشورهای اسلامی و منطقه با نگاه به ظرفیت­‌های درون کشور و دانشگاه از اقدامات دیگری است که به منظور استفاده از ظرفیت­‌های آنها و تقویت توانمندی‌ها و نوع فعالیت‌­های دانشگاه با تعامل فعال صورت گرفته است.
از پتانسیل بالای اساتید و دانشجویان رشته برق به صورت پایلوت تولید انرژی (برق) خورشیدی استفاده شده و برق kw 5 (پنج کیلو وات) با استفاده از انرژی خورشید در حال تولید و بهره‌­برداری است و به منظور حرکت به سمت دانشگاه پاک برنامه‌­ریزی و مطالعات لازم اولیه با همکاری شرکت­‌های خارجی (از کشور ایتالیا) به منظور ایجاد نیروگاه برق خورشیدی انجام شده است. ما امیدواریم با مشارکت دانشگاه و استفاده از ظرفیت­ علمی آن در همکاری با شرکت‌های ایتالیایی در آینده نزدیک شاهد آغاز تأسیس نیروگاه خورشیدی در دانشگاه باشیم.
تشویق به فعالیت‌های علمی مشترک میان گروه­‌های آموزشی و دانشکده‌ها و کارهای گروهی با جهت‌دهی فعالیت­‌ها از طریق آیین­‌نامه‌­های داخلی نیز در دانشگاه در حال انجام است.
 
در آینده چه برنامه‌هایی برای این منظور دارید و آیا پیش‌بینی درازمدتی در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در راستای نقشه جامع علمی صورت گرفته است؟
ایجاد گروه‌­های پژوهشی و پژوهشکده­‌های تقاضامحور و خودگردان و ارتباط هرچه بیشتر فعالیت­‌های علمی در دانشگاه با مسائل جامعه و به طور کلی تبدیل دانشگاه به کلینیکی برای حل مسائل اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی جامعه از برنامه­‌های آینده دانشگاه است که با سیاست‌گذاری و جهت­‌دهی فعالیت­‌های پژوهشی و آموزشی و فرهنگی در دانشگاه قابلیت عملی شدن دارد.



انتهای پیام/ م




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©