کد: ۱۱۶۱۵۱۷       تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵

ظرفیت‌­ها، اقدامات و برنامه‌های دانشگاه هرمزگان در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور
مقام معظم رهبری بارها بر لزوم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع کشور برای حرکتی منظم و پیوسته از وضعیت موجود به جایگاه علمی آرمانی، در قالب نقشه جامع علمی کشور تأکید کرده‌اند. بر این اساس دانشگاه‌ها باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا با توکل بر اراده لایزال الهی، وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود.
در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی درخواستی از دانشگاه هرمزگان ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور را جویا شد. در پاسخ به این درخواست مسئولان این دانشگاه مهمترین محورها را در این زمینه‌ها، در بخش‌های پژوهش و فناوری، آموزشی، پژوهشکده‌ها، آزمایشگاه مرکزی، مرکز رشد و فناوری و فرهنگی و اجتماعی در اختیار ما گذاشتند که آن‌ها در ادامه می‌خوانید.




1
ـ ظرفیت‌­های دانشگاه در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور

برنامه راهبردی دانشگاه: دانشگاه‌ با شناسایی ظرفیت‌های موجود و پتانسیل‌های خود در جهت تحقق اهداف، راهبـردها و اولـویت‌ها و اسناد بالا­دستـی و همچنین نقشـه جامـع علمـی، برنامـه راهبردی دانشگـاه را تدوین و در هیئت امنا مصوب کرد. هدف این برنامه جهت دادن دانشگاه در زمینه چرخه علم، فناوري و نوآوري، مباحث علمی و آموزشی و تحصیلات تکمیلی و تربيت و توانمندسازي سرمايه انساني بوده است که همگام با نقشه جامع علمی کشور پیش رود.

 

  ˜ظرفیت پژوهش و فناوری

با توجه به ظرفیت‌های نیروی انسانی و سخت افزاری در 5 دانشکده علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم و فنون دریایی و سه پژوهشکده فعال، این دانشگاه به سهم خود در بیشتر موارد مرتبط پتانسیل و ظرفیت اجرای نقشه در سطح خرد را دارد. با این حال، با توجه به ماهیت اولویت‌های قید شده در فصل سوم نقشه جامع علمی، جهت‌گیری مناسبی به سمت اولویت‌­های مذکور وجود دارد. با توجه به اینکه استـان هرمزگـان دارای پتانسیل بالا و بـرخـوردار از مـوهبت‌های طبیعـی و زیرساخت‌هـای مهم صنعتی است و از جنبه­‌های مختلفـی مانند دارا بـودن بیشترین خط ساحلی در بین استان‌های ساحلی کشور و همچنین داشتن 14 جزیره، از پتانسیل بسیار خوبی در زمینه صنایع دریایی، شیلات، زیست دریا، تصفیه آب دریا برای مصارف گوناگون، صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی برخوردار است، از این رو  با توجه به تأکید اهمیت علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور می‌توان از ظرفیت­‌های موجود در جهت پیشبرد فعالیت‌های علمی و فناوری با تکیه بر متخصصان و فناوران حوزه‌های مختلف مشتمل بر اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان متخصص استفاده کرد.

لیست برخی ظرفیت‌­ها به طور خاص به شرح زیر هست:

  • فعالیت 5 دانشکده و 3 پژوهشکده
  • فعالیت آموزشی و پژوهشی توسط 219 نفر عضو هیأت علمی
  • زیرساخت‌های فیزیکی و آموزشی توسعه یافته در سال‌­های اخیر
  • با توجه به همسایگی دانشگاه با برخی کشورهای منطقه، مشارکت بین‌المللی و تعامل فعال و اثرگذار در حوزه علم و فناوري با کشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي منطقه و جهان اسلام.
  • ترویج فرهنگ كسب و كار دانش بنيان و فرهنگ کارآفرینی و ارتقاي توانايي علمي، فناوري و مهارتي افراد با تأکید بر نيازهاي جامعه و ايجاد آمادگي براي پذيرش مسئوليت‌هاي شغلي
  • افزايش نقش علم و فناوري در توانمندسازي و ارتقای بهره­‌وري در بخش‌های صنعتي، تولیدی و خدمات تخصصي و عمومي
  • تقویت و انسجام‌بخشی به نظام اطلاعات علمی و فناوری دانشگاه و استان با مأموریت استانداردسازی و اصلاح فرآینـدهای تولید، ثبت، داوری و سنجش و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی یکپارچه برای رساله‌­ها، پایان نامه‌­ها، طرح‌­های پژوهشی و فناوری، مقالات، مجلات و کتب علمی و اختراعات و اکتشافات پژوهشگران
  • نهادينه كردن نگرش اسلامي به علم و تسريع در فرايندهاي اسلامي شدن نهادهاي آموزشي و پژوهشي
  • جهت‌­دهي آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري به سمت حل مشكلات و رفع نيازهاي واقعي و اقتضائات كشور (استان) با توجه به آمایش سرزمین و نوآوري در مرزهاي دانش براي تحقق مرجعيت علمي
  • با توجه به وجود رشته کامپیوتر و هوش مصنوعی در دانشگاه، ظرفیت سرمایه­‌گذاری و پژوهش در اولویت­‌های علم و فناوری کشور در این دانشگاه وجود دارد
  • حمايت از طرح‌های پژوهشی و فناوری بین‌المللی با سرمایه‌­گذاری مشترک و تسهیل همکاری­‌ها با مؤسسات فناوری خارجی و گسترش تعاملات فناورانه با کشورهای دارای فناوری پیشرفته با روش‌هایی مانند مشارکت در کنسرسیوم‌­ها با رعایت سیاست‌­های نظام

˜
آزمایشگاه مرکزی

  • ايجاد ارتباط بين آزمايشگاه‌­هاي داخل و خارج دانشگاه به منظور ارائه خدمات متقابل
  • حرکت در راستای بکارگیری علوم و فناوری نوین در جهت ارتقاء امور پژوهشی و آزمایشگاهی و بهبود کيفيت آموزشي دانشجويان مقاطع تحصيلات تکميلي
  • درآمدزایی از محل تحقیقات کاربردی و تجهیزات پیشرفته

 

  ˜ پژوهشکده‌­ها

  • استفاده از ظرفیت­‌های انسانی و اعضای هیئت علمی جهت طراحی، تدوین و اجرای طرح‌­های پژوهشی متناسب با نیاز بخش­‌های مختلف توسعه در کشور
  • افزایش و ارتقاء سطح علمی کشور از طریق افزایش تعداد مقالات و مجلات علمی بین‌المللی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه
  • افزایش درصد دانشجویان دکترای تخصصی از طریق جذب دانشجوی دکترای پژوهش‌محور توسط پژوهشکده
  • انجام مطالعات مرتبط با طرح‌­های توسعه در حوزه خلیج فارس و دریای عمان و به خصوص طرح توسعه سواحل مکران با توجه به اهمیت توسعه و تأکیدات مقام معظم رهبری
  • اجرای طـرح‌­های پژوهشی با رویکـرد انسان‌محور مرتبط با برنامه­‌های توسعه ششم توسط اعضای هیئت علمی گروه مطالعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پژوهشکده هرمز

 

˜   آموزشی   

  • ظرفیت نیروی انسانی کارآمد به منظور توسعـه رشته­های تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی بخصـوص در حوزه دریا
  • تدوین سرفصل های مقاطع تحصیلی بین رشته ای که در اولویت تربیت نیروی انسانی قرار دارند
  • ارتقای کیفی دوره­های تحصیلات تکمیلی به منظور تولید فن آور و دانش و همراهی در توسعه و نهادینه نمودن اقتصاد دانش بنیان

 

˜   فرهنگی و ا جتماعی  

 -  بهره­‌مندی از توان و ظرفیت انجمن‌­های علمی دانشجویی، کانون­‌های فرهنگی و هنری، تشکل‌­های سیاسی و هیئت­‌های مذهبی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی

-   استفاده از ظرفیت کمیتـه‌­ها و شوراهـای حوزه معاونت فرهنگی علی الخصـوص شورای هماهنگی فعالیت‌­های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در استان

-   بهره‌مندی از ظرفیت اتاق فکر استان جهت تسریع در اجرای نقشه جامع علمی کشور

 

2ـ اقدامات کلیدی دانشگاه در اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور

  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی دانشگاه، برنامه‌ریزی جهت اجرای آن به منظور رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی و کارکنان، جذب و حفظ دانشجویان توانمند و توسعه خدمات و زیرساخت‌ها
  • حمایت‌های مالی دانشگاه (گرنت اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی) که بهترین امکـان را برای سیاستگـذاری و پیاده‌سـازی نقشه علمی کشور در اختیار می‌­گذارد. بازنگری‌­های آیین‌نامه گرنت در همین راستا در دانشگاه صورت گرفته شده هست که جهت‌گیری پژوهش و فناوری در راستای اسناد بالادستی کشور و اولویت­­‌های آن باشد. علاوه بر این در بخشی از وقت شورای پژوهش و فنـاوری دانشگاه به سیاستگـذاری و برنامه‌­ریـزی در همین راستا اختصاص داده شده است. از جمله فعالیت‌هایی که شروع شده به شرح زیر است:
  • تقویت کار گروهی ـ تشویق و تشکیل هسته‌های پژوهشی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و نیز فراهم کردن استفاده از گرنت گروهی
  • تلاش در جهت ارتقای کمی و کیفی قراردادهای مشاوره و پژوهشی صنعت با دانشگاه
  • توجه و تشویق مقالات معتبر و پر استناد
  • برنامه­‌ریزی جهت اختصاص وقت بیشتـر اعضای هیـئت علمـی و دانشجویـان تحصیلات تکمیلـی به امر پژوهش و فناوری
  • توجه و اهمیت به مقالات معتبر و نمايه‌سازي شده در سطح بين‌المللي
  • تلاش در جهت افزایش شمار نشريات با نمايه بين‌المللي معتبر
  • تشویق و حمایت از تعداد اختراعات و اكتشافات به ثبت رسيده ملي
  • توجه به فناوری­‌های زیست محیطـی به عنوان اولویت اول فناوری در نقشه علمی کشور. در این راستا با توجه به اهمیت آب هسته پژوهش آب شکل گرفته است.
  • اصلاح ساختـارهای علم و فنـاوري و انسجـام بخشيدن به آن‌ها و هماهنگ‌سازي نظام تعليم و تربيت، در مراحل سياست­‌گذاري و برنامه‌­ريزي کلان
  • نهادينه كردن مديريت دانش. در این راستا چند پایان‌نامه نیز انجام شده که امیدواریم به زودی در دانشگاه اجرایی شوند.
  • تلاش برای نهادينه كردن نگرش اسلامي به علـم و تسـريع در فرايندهاي اسلامي شدن امور پژوهشي در این راستا اجرای سند دانشگاه اسلامی و بحث آن در شورای پژوهشی طرح شده است.
  • جهت‌دهي آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري به سمت حل مشكلات و رفع نيازهاي واقعي و اقتضائات كشور (استان) با توجه به آمایش سرزمین و نوآوري در مرزهاي دانش براي تحقق مرجعيت علمي
  • هدفمند كردن اعتبارات پژوهشی و تسهيل ساز وکارهاي مالي به منظور توسعه پروژه‌های تقاضامحور. در این راستا علاوه بر سیاست­گذاری در گرنت، کمیته‌ای در حال شکل گیری است که اعتبارات پژوهش و فناوری را هدفمند هزینه کند.
  • استفاده از ظرفیت رسانه‌­ها برای پیشبرد اهداف نظام علم، پژوهش و فناوری، در این راستا وب سایت دانشگاه جدید و کامل در حال راه‌اندازی است.
  • اصلاح مقررات واگذاری طرح‌های مطالعاتی، تحقیقاتی و فناوری در راستای اولویت دادن به مؤسسات پژوهشی و فناوری داخلی. دبیر کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان، معاونت پژوهش و فناوری مدیریت و جهت‌دهی صحیح طرح‌­های پژوهش و فناوری را پیگیری می­‌کند.
  • تسهیل و تشویق حضور و مشارکت دانشمندان در همایش‌های داخلی و بین‌المللی در حوزه‌­های اولویت‌دار، آیین‌نامه مشارکت‌­های همکاران در همایش‌ها در حال تدوین است که این امر محقق شود.
  • ترویج پژوهش‌محور کردن آموزش و مسئله‌محور کردن پژوهش جزء اولویت‌های این حوزه است.
  • ایجاد ساز و کار مناسب برای حضور تمام وقت اعضای هیئت علمی در دانشگاه و افزایش تعاملات علمي استاد و دانشجو در خارج از كلاس با تأکید بر شاگردپروری. در این راستا تشکیل هسته­‌های پژوهش و فناوری و نیز سیاست‌های تشویقی در تخصیص اعتبارات، و نیز اعطای پژوهانه دانشجویان دکتری به اساتید جهت همکاری و مدیریت بهتر در دستور کار است.
  • ساماندهی نظام مدیریت پژوهش در دو سال اخیر به طور جدی پیگیری شده است.
  • اختصاص پژوهانه براي دانشجويان تحصيلات تكميلي براي حمايت از پايان‌نامه‌ها و فعاليت‌هاي پژوهشي ايشان با نظارت استادان راهنما.
  • توسعه مهارت­‌های تحقیقاتی اعضاي هيئت علمي و محققان و پژوهشگران و دسترسی به منابع اطلاعاتی، با برگزاری کارگاه‌های مختلف.
  • حمايت از ارائه مقالات معتبر علمي در عرصه بين‌المللي و ثبت اختراعات و اكتشافات
  • آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هرمزگان در آبان‌ماه سال 1393 با تلاش در جهت متمرکز کردن و ساماندهی امکانات و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز رشته‌های مختلف، بهره‌وری بهینه از امکانات موجود، صرفه‌جویی در هزینه‌کرد طرح‌­های پژوهشی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، انجام پژوهش‌­ها در مسیری با حداقل چالش‌ها، امکان بهره‌وری از داده‌ها در آینده، ایجاد ارتباط بیشتر در بین پژوهشگران و انتقال اطلاعات، دسترسی اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان به فضاها و امکانات پژوهشی و پرهیز از انحصاری شدن دستگاه­‌ها و تجهیزات موجود از یک سو و دشواری تهیه دستگاه‌های پیشرفته به صورت مستقل برای واحدهای مختلف دانشگاه از سوی دیگر، راه‌اندازی شده است.
  • استانداردسازی آزمایشگاه مرکزی فناوری‌­های پیشرفته و اخذ مجوز از اداره استاندارد.
  • درآمدزایی از محل آزمایشگاه مرکزی با راه‌­اندازی آزمایشگاه‌هایی که نیاز مشترک دانشگاه و صنعت است.
  • تدوین و تصویب آیین‌نامه آزمایشگاه مرکزی جهت مشخص کردن فرایندها، روش‌­ها و شرح وظایف­‌ها.
  • جلوگیری از هدر رفت بودجه تجهیزاتی دانشگاه با ایجاد یک برنامه منسجم خرید تجهیزات مورد نیاز
  • پیاده‌سازی نظام HSE.

 

  ˜مرکز رشد و فناوری

 الف) در زمینه خلاقیت، نوآوری و فناوری

  • برگزاری مسابقات ایده برتر جهت شناسایی ایده‌پردازان و ارتباط آنها با سازمان‌های مربوطه.
  • برنامه‌­ریزی جهت ساماندهی صنعت گردشگری استان با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه.
  • برنامه­‌ریزی و ساماندهی جهت استفاده بهینه از سواحل استان به ویژه سواحل شهر بندرعباس و بیابان‌های ساحلی.
  • برنامه­‌ریزی جهت ساماندهی صنایع دستی استان.

 ب)  در زمینه اشتغال و کارآفرینی

-  برنامه‌­ریزی جهت ساماندهی نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی و افزایش اشتغال استان.

-  برگزاری کارگاه‌­ها و دوره‌­های گوناگون جهت ارتقاء سطح مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی.

-  برگزاری کارگاه­‌ها و دوره­‌های گوناگون جهت ارتقاء سطح مهارتی نیروهای صنایع استان.

 ج) در زمینه فنی و مهندسی

-  برنامه‌­ریزی جهت طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در صنایع دریایی مانند طراحی و ساخت کانال اندازه­‌گیری پارامترهای دریا و تجهیزات دریایـی (flume) که مشابه آن در دانشگاه صنعتی شریف موجود است.

-  مشاوره در جهت رفع مشکلات و چالش ها و ارتقاء فناوری در صنایع دریایی و کشتی‌سازی.

 - ساماندهی و برنامه‌ریزی در جهت بازیافت و مصرف بهینه آب و فاضلاب استان به عنوان نمونه بازیافت آب خاکستری جهت آبیاری فضای سبز.

 

  ˜ پژوهشکده­‌ها

در راستای فعالیت‌­های مرتبط با نقشه جامع علمی کشور مرتبط با بخش پژوهش مجموعه فعالیت­‌های زیر انجام شده است.

  • افزایش پژوهشگر تمام وقت: در راستای ارتقای شاخص‌های سرمایه انسانی پژوهشگران تمام وقت پژوهشکده طی سال 1395-1394 به سه نفر افزایش داده شده است.
  • تشکیل دبیرخانه علمی ـ پژوهشی: در جهت ساماندهی و مدیریت بر طرح‌های پژوهشی و کیفیت‌بخشی و سهولت در فرآیند جذب و اجرای طرح‌های پژوهشی صورت پذیرفته است. این دبیرخانه پل ارتباطی بین پژوهشکده و پژوهشگران در تمامی مراحل و فرایندهای انجام طرح‌­ها و فعالیت‌های پژوهشی خواهد بود.
  • افزایش فعالیت­‌های گروهی در اجرای طرح­‌های پژوهشی: در راستای افزایش شاخص فعالیت­‌های گروهی در حوزه پـژوهش و اجـرای طـرح­‌های مشترک و افزایش تعداد مجریان و همکاران مجـری طرح‌های پژوهشی در برنامه‌­های پژوهشکده هرمز لحاظ شده به گونه‌­ای که از مجموع تعداد 6 قرارداد پژوهشی در سال 95 تعداد 4 قرارداد به شکل گروهی و با دو مجری منعقد شده است.
  • در ارتباط با افزایش فعالیت‌های علمی مشترک در سطح بین‌المللی و تخصصی با کشورهای اسلامی طی سال 1395 سه مورد سخنرانی بین‌المللی توسط اعضای هیئت علمی پژوهشکده انجام شده است.
  • در خصوص فعالیت‌­های پژوهشی مشترک بین‌المللی طی سال 1395 اعضای هیئت علمی پژوهشکده هرمز یک مورد داوری مقالات بین‌المللی داشته­‌اند. علاوه بر این پژوهشگران پژوهشکده پیگیر انعقاد یک طرح پژوهشی مشترک با کشور اندونزی هستند.
  • افزایش سهم قراردادهای پژوهشی در حوزه صنعت در راستای ارتقای شاخص سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و افزایش حجم قراردادهای پژوهشی با بخش صنعت طی سال‌های 1394 و 1395
  • در راستای جذب اعتبارات از بخش غیردولتی قرارداد سه طرح پژوهشی جمعاً به مبلغ 900 میلیون ریال از طریق بخش غیردولتی منعقد شده است.
  • دانشگاه هرمزگان به منظور حل معضلات ناشی از بیابان­‌زایی، شوری خاک و آلودگی منابع (اولویت‌های الف نقشه جامع در زمینه فناوری) در حال راه‌­اندازی و احداث پژوهشکده بیابان­‌های ساحلی در شهرستان سیریک به منظور حمایت و انجام تحقیقات در زمینه­‌های مرتبط می‌باشد و سه گروه پژوهشی علوم محیطی، مکران و اقتصادی-اجتماعی در ساختار پژوهشکده تعریف شده است.
  • تأسیس پژوهشکده منطقه­‌ای جنگل­‌های حرا با توجه به پتانسیل‌های گفته شده در قسمت قبل کاملاً در راستای نقشه جامع علمی کشور و مطابق با بندهای مختلف این نقشه به شرح ارائه شده در قسمت بالا می‌باشد. علاوه بر این طرح‌های پژوهشی در دست اجرا و خاتمه یافته این پژوهشکده نیز که در زمینه‌های نانو فناوری، زیست فناوری، توسعه پایدار محیط زیست، گیاهان دارویی، توسعه گردشگری و توجه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ذی‌نفعان بومی است نیز کاملاً مطابق با نقشه جامع علمی کشور بوده و در این راستا تعریف شده‌اند.

 

   ˜ آموزشی

  • ارتقای هرم هیئت علمی (71 درصد استادیار و بالاتر و 12 درصد دانشیار و بالاتر)
  • ارتقای هرم دانشجویی (22 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 5 درصد دانشجوی مقطع دکتری)
  • ارتقای کیفی و کمی دوره‌های تحصیلات تکمیلی (77 رشته مقطع کارشناسی و 19 رشته مقطع دکتری)
  • آمایش رشته­‌های مورد نیاز استان و برنامه‌ریزی در راستای سامان‌بخشی رشته­‌های دایر
  • تأسیس دانشکده علوم و فنون دریایی

 

  ˜فرهنگی و اجتماعی

الف) ساماندهی و برنامه‌ریزی انجمن‌های علمی جهت هدایت به سمت اهداف نقشه جامع علمی کشور.

ب) کمک به انتشار نشریات دانشجویی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری مطابق با اهداف مذکور.

پ) اجرای برنامه‌های علمی متعدد از طریق زیر مجموعه‌های معاونت من جمله همایش‌های علمی تخصصی کرسی‌های آزاداندیشی با مباحث مطرح شده در سند چشم‌انداز علمی کشور و ... .

ت) تأسیس انجمن کارآفرینی با هدف ایجاد زمینه لازم در خصوص استفاده از نخبگان در سطح جامعه.

ث) کمک به ارتباط مؤثر و مفیدتر حوزه‌های دانشجویی با مراکز علمی پژوهشی سطح جامعه.

ج) اهتمام به پرورش نیروی انسانی مستعد، خلاق، پژوهشگر در حوزه دانشجویی و معرفی به مراکز مرتبط در سطح جامعه.

 

 3ـ برنامه­‌های آینده و پیش‌­بینی درازمدت در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه در راستای نقشه جامع علمی

 

˜ پژوهش و فناوری

بررسی دقیق و لحاظ کردن نقشه جامع علمی کشور از اهداف و وظایف حوزه مد نظر است. در این راستا برخی از برنامه­‌های آتی حوزه پژوهش و فناوری در جهت اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور به شرح زیر است:

  • سیاست­گذاری و اجرای برنامه‌های پژوهشی و فناوری بر اساس دو اصل عرضه‌محوری و تقاضامحوری.
  • سیاست­گذاری و ارتقاي هماهنگی و هم‌افزايي در بخش­‌هاي مختلف براي اجرایی کردن نقشه جامع علم و فناوري، طراحی سازوکار لازم برای سیاست­گذاری اجرایی، اجرایی کردن نقشه جامع علمی، تصویب و ابلاغ برنامه‌ها و نظارت و ارزیابی­‌های مربوطه در دستور کار قرار دارد.
  • اصلاح فرآیندها و ساختارهای نظارت و ارزيابي علم، فناوري و نوآوري و تعيين استانداردهاي بومي در حوزه علم و فناوری در چارچوب نيازهاي اقتصادي و اجتماعي منطقه.
  • توجه به علم و تبديل آن به يكي از گفتمان­‌هاي اصلي جامعه و ايجاد فضاي مساعد، شكوفا و مولد علم و فناوري بر مبناي آموزه‌هاي اسلامي از طريق توسعه و تعميق و بكارگيري مؤلفه­‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي.
  • تسهیل مراحل راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌­های دانش‌بنیان اعم از اخذ پروانه و مجوز، امور واردات و صادرات، بیمه و رفع موانع استقرار آنها.
  • پياده‌سازي فرايند مديريت دانش و اطلاعات در دانشگاه.
  • رصد علم و فناوری در حوزه‌های اولویت‌دار.
  • ارتقای سطح آگاهی و اعتقاد و رفتار اسلامی در فعالان و نهادهای عرصه علم و فناوری و اسلامی شدن نمادها.
  • ارتقاي سطح شاخص‌هاي بهره‌وري در نظام علم، فناوري و نوآوري.
  • ساماندهی داوری علمی به منظور ارتقای کیفیت مجلات و انتشارات علمی.
  • ايجاد شبكه­‌هاي پژوهشي در داخل و خارج از كشور براي انتشار و تبادل دانش و فناوری متناسب با اولويت­‌هاي ملي و منطقه‌ای و بهره‌­گيري از فرصت‌هاي جهاني.
  • ایجاد پژوهشگاه‌های ملی و بین‌المللی فراملی به منظور توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس.
  • حمايت از پايان‌نامه­‌ها و رساله‌­هاي تحصيلي در رشته­‌هاي علوم انساني و رشته­‌های مهم دیگر براي رفع نيازهاي كشور.
  • حمایت از شرکت‌های طراحی و مهندسی به منظور کاربردی کردن دانش فنی تولید شده در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه.


˜
آزمایشگاه مرکزی

  • افزايش بهره‌وري از امکانات و تجهيزات آزمایشگاهی موجود از طریق تجمیع دستگاه‌ها و توسعه دامنه فعالیت آزمایشگاه مرکزی
  • خرید و تجهیز آزمایشگاه مرکزی به دستگاه‌های جدید دارای فناوری پیشرفته، فراهم ساختن زمينه و بستر لازم جهت انجام پژوهش‌­هاي کاربردي پیشرفته و ترغیب اعضای هیئت علمی به­ سمت تحقیقات روز دنیا.
  • ارتقای سطح استاندارد فرایندها و روش‌ها در آزمایشگاه مرکزی و اخذ گواهی ایزو 17025.
  • عملیاتی نمودن برنامه جامع تعمیر و نگهداری تجهیزات.

 

  ˜مرکز رشد و فناوری

  • شناسایی و ساماندهی ایده‌­های برتر با ایجاد بانک ایده
  • برگزاری جشنواره‌های تخصصی ایده برتر جهت ارتقاء فناوری و رفع مشکلات و چالش‌های صنایع و ارگان‌های استان هرمزگان
  • آموزش در زمینه فناوری، خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی جهت ارتقاء فرهنگ نوآوری و کارآفرینی.
  • ارتقاء سطح اطلاع‌رسانی در زمینه فناوری با ایجاد سایت‌های خبری و نشریات تخصصی فناوری در سطح استان.
  • مستندسازی فناوری، کارآفرینی و پژوهشی استان هرمزگان.
  • برگزاری جشنواره ایده بازار با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر در زمینه زیست دریا جهت حمایت از ایده‌های فناورانه و جذب سرمایه‌گذار در این زمینه.

 

  ˜پژوهشکده‌ها

در راستای اجرایی نمودن کامل نقشه جامع علمی کشور در آینده در حوزه مرتبط با پژوهشکده‌ها مجموعه برنامه‌های زیر مد نظر است:

  • افزایش سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق جذب دانشجوی پژوهش‌محور در پژوهشکده هرمز پس از اخذ مجوزهای لازم.
  • افزایش پژوهشگر تمام وقت از طریق جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی جدید متناسب با گروه‌های پژوهشی سه گانه در پژوهشکده به ازای هر گروه 2 نفر و در مجموع 6 نفر.
  • افـزایش تعـداد مقالات علمی ـ پژوهشی از طریق پژوهشکده به میانگین 10 مقاله علمی ـ پژوهشی بین‌المللی در هر سال تحصیلی.
  • چاپ و انتشار حداقل سالیانه 3 جلد کتاب توسط پژوهشگران پژوهشکده.
  • انتشار حداقل یک نشریه علمی ـ پژوهشی توسط پژوهشکده پس از اخذ مجوزهای لازم.
  • افزایش تعداد طرح­‌های تحقیقاتی با بیش از یک مجـری به­ گونه­‌ای که سالیانه حداقل 50 درصد طرح‌های پژوهشی با بیش از یک مجری اجرا شود.
  • جذب طرح‌­های پژوهشی از مؤسسات غیر دولتی به گونه‌ای که حداقل 20 درصد طرح‌­های پژوهشی سالیانه از مؤسسات غیر دولتی باشد.
  • افزایش مشاوره‌های پژوهشی از طریق انتخاب اعضای هیئت علمی پژوهشکده به عنوان مشاور پژوهشی و عضویت آنان در شوراهای پژوهشی دستگاه‌های اجرایی.
  • تدوین و چاپ مقالات علمی ـ پژوهشی به صورت مشترک با کشورهای اسلامی به­ گونه‌­ای که سالیانه حداقل دو مقاله به صورت مشترک با پژوهشگران کشورهای اسلامی به چاپ رسیده باشد.
  • اجرای طرح­‌های پژوهشی بین‌المللی مشترک با کشورهای پیشرفته به صورت حداقل یک طرح هر سال تحصیلی.
  • اعزام اعضای هیئت علمی به کنفرانس­‌های بین‌المللی به عنوان سخنران اول.
  • تأسیس ایستگاه پایش فرسایش بادی در منطقه جاسک که از اهداف آتی پژوهشکده بیابان‌های ساحلی است. با توجه به اینکه در نوار جنوبی کشور فرسایش بادی به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای بیابان­‌زایی و عامل اصلی آلایندگی هوا و آب است، دسترسی به اطلاعات و پایش منظم فرسایش بادی به منظور کنترل و کاهش پدیده‌­هایی مانند بیابان­‌زایی، ریزگردها، آلودگی منابع آب و هوا و تخریب اراضی، لازم و ضروری می‌نماید.

 

  ˜آموزشی

  • با توجه به سند راهبردی دانشگاه و سیاست کلی در جهت توسعه رشته‌های جدید، 80 درصد گسترش رشتـه­‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی صورت خواهـد گرفت که از ایـن میزان 25 درصـد گسترش رشته‌­های تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی در 10 سال آینده مربوط به حوزه دریا می‌باشد.
  • بازآموزی اعضای هیئت علمی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی کیفی.
  • اصلاح هرم هیئت علمی به 95 درصد استادیار و بالاتر و 35 درصد دانشیار و بالاتر تا سال 1404.

 

  ˜فرهنگی و اجتماعی

  • ارتقاء سطح مطلوب تولیدات علمی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس نیاز در اجتماع.
  • دستیابی به جایگاه‌های رسمی علمی، پژوهشی در حوزه نشریات دانشجویی.
  • تعمیق اثربخشی فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های علوم انسانی.
  • جهت‌دهی فعالیت‌های علمی و اجتماعی به سمت نوآوری و ایفای نقش‌های اثربخش.
  • راه‌اندازی کانون فارغ التحصیلان دانشگاه جهت پیشبرد اهداف کانون ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت.
  • لزوم بازتعریف ارتباط دانشگاه با جامعه به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص.
  • ارتقاء ارتباط دانشگاه با مراکز مرتبط من جمله حوزه‌های علمیه و پژوهشکده‌های فرهنگی، مذهبی.

 





تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©