کد: ۱۴۵۳۲۶۳       تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی:
دیدگاه وزارت علوم به توسعه پژوهش در علوم انسانی مثبت است
دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در مورد رویکردها به توسعه پژوهش در علوم انسانی توضیح داد: دیدگاه وزیر علوم و مجموعه معاونت پژوهشی جدید بر اساس برنامه ای که دکتر غلامی به مجلس شورای اسلامی ارائه دادند، بسیار مثبت است.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پژوهش را در رشته های مختلف علوم انسانی برعهده دارد و ذیل آن 11 پژوهشکده در حوزه های مختلف زبان و ادبیات، تاریخ ایران، مطالعات تطبیقی اقتصاد و مدیریت، مطالعات اجتماعی، زبان شناسی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی، اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی، غرب شناسی و علم پژوهی، اخلاق و تربیت حکمت معاصر، مطالعات تطبیقی حقوق فعال هستند.
دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در مورد رویکردها به توسعه پژوهش در علوم انسانی توضیح داد: دیدگاه وزیر علوم و مجموعه معاونت پژوهشی جدید بر اساس برنامه ای که دکر غلامی به مجلس شورای اسلامی ارائه دادند، بسیار مثبت است.
قبادی یادآور شد: دکتر غلامی در فاصله ای کم بعد از منصوب شدن به مقام وزارت علوم دعوت پژوهشگاه را پذیرفت و روز 30 آذر در جشنواره نقد متون و کتب درسی شرکت کرد.
رئیس شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی ادامه داد: در این مراسم نیز توجه و حمایت ویژه وزارت علوم را از توسعه پژوهش در زمینه علوم انسانی بیان کردند، بنابراین با توجه به این که حوزه علوم انسانی دنیای گفتمان هاست همین حمایت های لفظی نیز بسیار مفید است.
**مراکز رشد حوزه علوم انسانی
هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اوایل تابستان گذشته تاسیس مرکز رشد این پژوهشگاه را تصویب کرد.
دکتر قبادی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا مرکز رشد را به محلی برای تبدیل شدن ایده ها به استانداردها توصیف کرد و گفته بود «این مراکز ما را به فناوری و حل مشکل جامعه می رسانند. در واقع پژوهشکده‌ها مثل مزرعه و مراکز رشد مانند بازار هستند. پژوهشکده علم تولید می‌کند ولی تولید علم باید خودجوش، آزاد و طبیعی باشد و استاندارد نمی‌توان گذاشت، مراکز رشد عامل واسط تولید علم و بازار تقاضا هستند».
با وجود این که پیش از این نیز مراکز رشد در حوزه علوم انسانی از جمله مراکز رشد دانشگاه هنر و علوم انسانی تبریز، دانشگاه هنر اصفهان، پارک علم و فناوری خراسان رضوی، پارک همدان و پارک قم در این زمینه تاسیس شده اند؛ جامعیت پژوهشگاه و اساتید برجسته و تخصصی بودن در زمینه پژوهش های علوم انسانی بر اهمیت تاسیس مرکز رشد در این مرکز افزوده است.
دکتر قبادی روز سه شنبه در مورد روند طی شده برای تاسیس مرکز رشد این پژوهشگاه به ایرنا گفت: بر اساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراکز رشد باید مکان مستقلی داشته باشند.
وی افزود: این شرط دشوار که درست هم هست، مقداری روند کار را طولانی کرده است؛ ولی به لطف خدا برای تاسیس این مرکز رایزنی هایی با شهرداری تهران کرده ایم و امیدواریم مساعدت خوبی از این سازمان بگیریم.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: به این شکل بخش زیادی از دانش دانشگاه به کمک این سازمان می آید و شهرداری با این حمایت ها ثابت می کند که اهمیت اقدامات کاربردی دانشگرا را درک می کند.
وی تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به گستره فعالیت ها و فرهنگسراهای شهرداری ما هم شهرداری را یکی از مهم ترین ذینفعان برای کاربردی سازی علوم انسانی می دانیم.
قبادی در مورد میزان قطعی بودن حمایت شهرداری از این اقدامات توضیح داد: توافق اولیه انجام شده است و فرآیندها هنوز ادامه دارد.
وی در مورد شتاب دهنده هایی که باید در مراکز رشد برای حمایت از گروه های نوآور حضور داشته باشند گفت: مرکز رشد علوم انسانی دهها ملاحظه و ویژگی خاص می طلبد و نگاه سخت افزارانه نمی توان به این مراکز داشت؛ این امر مغزافزارانه و نرم افزارانه است.
قبادی خاطرنشان کرد: ما برای نمونه مایل به همکاری علمی با سازمان اوقاف هستیم اگر این سازمان به درک تاریخی و علمی از این مساله برسد که از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جهت نشر، حفظ و صیانت فرهنگ وقف بهره بگیرد یکی از بهترین و موفق ترین کارهاست و می تواند نقش شتاب دهنده را داشته باشد. البته برای رسیدن به این امر هنوز به زمان نیاز داریم ولی به آینده امیدواریم.
منبع: ایرنا




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©